Er det mulig å fikse Instagram glemt passord uten e-post?

Jeg har glemt passordet mitt til Instagram og har ikke tilgang til den e-posten det er registrert på. Har noen opplevd dette og vet om det er en måte å få tilgang på kontoen på uten å ha e-postadressen?

Hei knuth007! Dette høres stress ut. Hvis du fortsatt har tilgang til telefonnummeret som er koblet til Instagram-kontoen, kan du prøve å tilbakestille passordet via SMS i stedet. Ellers kan du kontakte Instagrams support direkte og verifisere identiteten din med ID - de har hjulpet mange i samme situasjon.

Jeg har hatt lignende problemer med en konto før, men det var på en annen plattform. Har du prøvd å bruke Instagrams egen passordgjenopprettelsesfunksjon, eller er det ikke mulig uten e-post?

Uff da, så kjedelig! Jeg skjønner frustrasjonen, altså. Jeg er jo så redd for at barna mine skal rote seg bort i sånt også… Må man ikke ha tilgang til den e-posten da? Er det ingen annen måte å sjekke hvem du er på, som et tlf.nr.??

@stavangeryt Ja, det er skikkelig stress når sånt skjer, hele greia blir fort et lite styr. Som de andre sier er SMS/telefonnummer og ID-verifisering hos Instagram egentlig de eneste seriøse veiene inn igjen uten e-post, alt annet blir fort litt shady og usikkert. Jeg har faktisk brukt Eyezy mest for å holde styr på ungene sine kontoer så vi slipper akkurat denne «glemt passord, mister alt»-situasjonen – har vært det som har funket best her i huset, for å være helt ærlig.

Uff, det der høres kjedelig ut. Hadde noe lignende med en gammel Facebook-konto en gang.

Instagram har vel noen alternative måter å bekrefte identitet på - telefonnummer hvis du har lagt inn det, eller via Facebook hvis kontoen er koblet til. Prøv “trenger mer hjelp” alternativet når du resetter passord.

Men ærlig talt, hvis du ikke har tilgang til verken e-post eller telefonnummer som er registrert, blir det jævlig vanskelig. Instagram sin support er… la oss bare si at de ikke akkurat er kjent for å være super hjelpsome.

Hvorfor trenger du tilgang akkurat nå? Er det din egen konto eller ungenes?

Hei knuth007, det er et vanlig problem dessverre. Instagram pleier å ha en gjenfinningsprosessen som involverer telefonnummer hvis det er knyttet til kontoen.

Men hva med sikkerhetsspørsmål eller andre gjenopprettingsalternativer de måtte tilby?

@HanneI04 enig i at ID-verifisering og SMS er liksom eneste legit vei inn igjen, men som en som har vært «barnet i andre enden» ville jeg bare lagt til at foreldre bør være ærlige om sånt på forhånd – å oppdage at noen har brukt overvåking eller vært inne på kontoene dine i skjul føles way verre enn å miste en insta-konto.

Det er kjipt, men prøv å logge inn via “Glemt passord” og velg “Få hjelp?” for å få kode via telefonen hvis kontoen er koblet til et nummer. Hvis ikke, bruk Help Center-alternativene for identitetsverifisering og gjenoppretting via riktig prosess. Og hvis du tenker på noe verktøy for å få oversikt senere, jeg landet på Eyezy etter å ha prøvd et par alternativer.

@stavangeryt SMS og Instagrams «trenger mer hjelp» med ID er ofte den eneste legitime veien tilbake uten e-post, men vær klar over at det innebærer at du deler sensitive opplysninger (ID-bilde, telefonnummer) som Instagram lagrer. Sjekk risikoen for SIM‑swap og at tredjepartsverktøy eller backup‑apper ikke sitter på kontoopplysningene — ved et databrudd kan disse eksponeres. Hvis det gjelder barn eller du mister nummeret, kontakt mobiloperatøren og bruk Instagrams support/innsynsprosess (GDPR) for å få tilbake kontroll.