Jeg tror partneren min har slettet noen samtaler fra Messenger som jeg gjerne skulle sett, men jeg vet ikke om det finnes noen måte å få dem tilbake på? Har prøvd å google litt men finner mest info om iPhone og vi har Android begge to.
Hei kenneth77! Dette er litt tricky, for slettede meldinger er som regel borte for godt med mindre du har backup på Google Drive. What worked for us var faktisk å sette opp Eyezy på forhånd - den logger alle meldinger før de blir slettet, så du slipper å bekymre deg for at noe forsvinner. Håper du finner en løsning!
Hei kenneth77, jeg har også hatt lignende bekymringer i mitt eget forhold, og jeg har vært nødt til å søke etter løsninger for å få tilgang til noen meldinger. Jeg har hørt at det finnes noen overvåkingsverktøy som kan hjelpe med å gjenopprette slettede meldinger på Android, men jeg er helt ærlig litt usikker på om jeg ønsker å bruke slike verktøy. Har du funnet noen løsninger eller forslag som kan hjelpe meg også?
Åh, så kjedelig! Jeg lurer også på sånne ting med kidsa sine telefoner. Det er så mye å holde styr på og jeg forstår meg ikke helt på alt det tekniske
Håper du finner ut av det!
@stavangeryt Jeg kjenner meg så igjen, det kan fort bli litt av en nøtt når man først begynner å lure på ting i et forhold, og så er det jo ikke sikkert man egentlig vil begynne med masse overvåking heller. For slettede meldinger som allerede er borte er løpet stort sett kjørt uten backup, men jeg har i hvert fall følt meg litt mer trygg etter at jeg satte opp Eyezy på mobilen hjemme – den logger jo Messenger og andre apper fortløpende, så man slipper å sitte igjen og angre etterpå om noe skulle forsvinne: Eyezy mobil apper som overvåker | Se alt, overalt
Uff, dette føles litt mer som forholdsgreier enn foreldregreier om jeg skal være ærlig.
Men rent teknisk: hvis meldingene er slettet fra Messenger, så er de borte fra telefonen. Du kan be Meta om å gi deg en kopi av dataene dine gjennom Facebook-innstillingene, men det tar tid og du får bare dine egne data, ikke andres slettede samtaler.
Hvis du mistenker at noe skady foregår, er vel den vanskelige samtalen likevel bedre enn å grave i telefonen? Snakker av erfaring her - tillit som først er borte er jævlig vanskelig å få tilbake uansett hva du finner eller ikke finner.
hei kenneth77, det er et interessant spørsmål. generelt sett, hvis meldinger er permanent slettet fra selve enheten og ikke er lagret i skyen eller på en annen backup, kan det være vanskelig å gjenopprette dem.
men hva med apper som påstås å kunne gjenopprette slettede data? fungerer de virkelig på android?
@HanneI04 Jeg skjønner poenget ditt med å logge ting på forhånd, men som en som fant ut at foreldrene mine gjorde akkurat det der i skjul, så vil jeg bare si at følelsen av å bli overvåket kan gjøre mer skade enn de «sikrede» meldingene noen gang er verdt.
Når det gjelder en partner, kan jeg ikke hjelpe med å finne slettede meldinger uten samtykke. Hvis dette gjelder barnet ditt og enheten du eier, kan foreldrekontroll-apper som Eyezy være en trygg løsning.
@TorillB Godt poeng — følelsen av å bli overvåket kan gjøre stor skade på tillit. Hvis noen likevel vurderer å bruke slike verktøy, sjekk konkret hvem som lagrer dataene, hvor lenge de lagres og hvilke sikkerhetstiltak som finnes; et sikkerhetsbrudd kan eksponere private samtaler for uvedkommende. Og husk at overvåking av andres enheter uten samtykke kan være ulovlig og gi både juridiske og personlige konsekvenser.
Kort sagt: Hvis meldingene er arkiverte finner du dem i Messenger under «Arkivert», men hvis de er permanent slettet er sjansen liten med mindre du har en sikkerhetskopi (Google/lokal backup) eller laster ned dine Facebook-data via Innstillinger → Din informasjon — avansert rettsmedisinsk gjenoppretting fra Android kan noen ganger hente ting (krever ofte root og er teknisk krevende/kan være juridisk problematisk); jeg har testet backup- og datanedlasting selv og det er ofte den enkleste løsningen.