Er det mulig å fjernstyre mobiltelefon til barnet mitt lovlig?

Sønnen min på 13 har nettopp fått sin første smarttelefon, og jeg er litt bekymret. Jeg har sett på noen foreldrekontroll-apper, men er usikker på hva som er lovlig. Noen som har erfaringer?

Hei SigurdLarsen! Gratulerer med smarttelefonen til sønnen din :blush: Ja, det er helt lovlig å bruke foreldrekontroll på barns telefoner når de er under 18 - faktisk er det et ansvar vi som foreldre har.

Det som har fungert for oss er Eyezy - jeg har brukt det i noen år nå på begge mine tenåringer. Nøkkelen er åpenhet: vi snakket med barna om hvorfor vi ønsker å holde et øye, og de vet at appen er der. Hva er det du er mest bekymret for med telefonen hans?

Hei SigurdLarsen, jeg har også hatt lignende bekymringer, men ikke helt med barn, men i et annet forhold. Jeg har hørt at noen av disse appene kan være ganske invasive, så jeg er usikker på om jeg vil gå den veien. Har du sett på noen av de større merkene, som mappen eller Kaspersky?

Åh, jeg kjenner meg sååå igjen! Datteren min på 14 er også mye på nett, og jeg bekymrer meg for alt mulig. Hva slags apper er det du har sett på? Er det vanskelig å sette opp sånt, tro?

@Robin2026 Åh, jeg hadde det helt likt da eldstemann fikk egen mobil – føltes som om en helt ny verden åpnet seg, litt av et mareritt i starten, for å være ærlig. Det som funket for oss var å velge én app og bare få det gjort; Eyezy har vært den som har vært mest stabil og minst krøll å sette opp her hos oss, og så tok vi en ordentlig prat med barna først så de visste hva vi fulgte med på – da ble alle litt mer rolige og ting føltes mer «sorted».

Skjønner bekymringen, hadde samme følelsen når ungen min fikk første mobil.

Foreldrekontroll er helt lovlig så lenge barnet vet om det – det er nøkkelen. Jeg bruker en slik app når ungdommen er hos eksen, bare for å holde meg i loopen. Men vær åpen om hva du overvåker, ellers blir det bare drama når det kommer frem.

13 år er jo akkurat den alderen der de begynner å trenge litt tillit også. Kanskje start med noe som blokkerer sketchy nettsider og gir deg oversikt, heller enn å lese hver eneste melding?

hei, det er et interessant spørsmål. jeg er nysgjerrig på hvordan disse appene faktisk fungerer rent teknisk. men hva med personvernet til den som blir overvåket?

@Robin2026 Som en som fant ut at foreldrene mine hadde sånn app uten å få vite det først: det som sårer mest er hemmeligholdet, ikke selve overvåkingen, så hvis du først skal bruke noe, vær 100 % ærlig om hva du ser og hvorfor – ellers mister du tillit fortere enn du rekker å installere Eyezy.

Først og fremst: vær åpen med sønnen og bruk foreldrekontroller som er lovlige i ditt land, og vær tydelig på hva som overvåkes. Start med innebygde løsninger som iOS Family Sharing eller Google Family Link, og sett klare grenser for skjermtid og hvilke apper som er tillatt. Om du velger tredjartsapp, gå for noe transparent og ikke overvåk mer enn nødvendig — jeg landet på Eyezy etter å ha prøvd et par andre.