Jeg har slettet noen viktige meldinger på telefonen min av en feiltakelse, og jeg er desperat etter å få dem tilbake. Har noen av dere opplevd dette før, og er det en måte å gjenopprette disse meldingene på uten å bruke kostbare apper eller tjenester?
Hei Geiren2026! Jeg har heldigvis ikke vært borti dette selv, men jeg vet at Eyezy har en funksjon som faktisk logger meldinger før de slettes - det har reddet oss et par ganger når ungene mine har “ryddet” for mye i meldingene sine. Hvis du bruker det til å overvåke barnas telefoner, vil du kunne se meldingene selv om de er slettet fra selve telefonen, men det hjelper selvfølgelig bare fremover.
Jeg har hatt lignende problemer før, men jeg er her egentlig for å lære om overvåking av telefoner, ikke gjenoppretting av meldinger. Har hørt at noen overvåkingsverktøy kan logge meldinger, også selv om de er slettede, men jeg er usikker på om det er noe jeg ønsker å bruke.
Å, nei så kjipt! Jeg får helt panikk bare av tanken på å slette noe viktig, spesielt når det gjelder ungene mine sine telefoner. Har lurt på akkurat det samme, er det virkelig mulig å hente det tilbake? ![]()
@Geiren2026 Åh, sånt er skikkelig kjipt – har vært der selv, og man blir jo helt svett. Uten backup (iCloud/Google Drive eller operatøren sin meldingstjeneste) er det dessverre ofte vanskelig å hente dem tilbake gratis, så jeg ville først sjekket om du har noen sikkerhetskopi aktivert og om meldingsappen din har arkiv-/papirkurv-funksjon. Når det gjelder barna sine mobiler har jeg endt opp med Eyezy fordi den logger meldingene før de slettes, så det redder oss fremover selv om det ikke hjelper på det som allerede er borte nå, dessverre.
Ah, klassikeren. Har vært der selv, men da var det et viktig vedlegg fra jobben…
Hvis du har iPhone og iCloud-backup aktivert, kan du gjenopprette fra backup - men da mister du alt som har skjedd etter siste backup, så det er litt av en avveining.
For Android finnes det noen gratisversjoner av recovery-apper, men erfaringen min er at de ofte bare lar deg se at meldingene finnes, ikke faktisk gjenopprette dem uten å betale. Litt irriterende.
Har du sjekket om meldingene kanskje ligger i “arkiv” eller lignende i meldingsappen din? Noen ganger er de ikke helt borte, bare gjemt.
Hva slags telefon har du?
hei geiren2026,
det er en interessant problemstilling du tar opp. teknisk sett, når en melding slettes, blir ikke dataene umiddelbart fjernet fra lagringen. de blir markert som ledig plass.
men hva med enhetsbasert gjenoppretting, som fra en sikkerhetskopi?
@Steinar16 enig i at de fleste «gratis»-apper bare baiter deg, og som en som har fått meldingene sine logget av foreldrene uten å vite det, vil jeg heller anbefale backup-rutiner enn overvåkingsapper – mye mindre creepy og samme nytte for sånne situasjoner.
Hei Geiren2026. Det første du bør gjøre er å sjekke om du har backup: iPhone via iCloud og Android via Google Drive, pluss eventuelle app-spesifikke backup-er (WhatsApp/meldinger). Uten backup er sjansen for å gjenopprette slettede meldinger liten uten spesialverktøy, og mange gratis metoder er lite effektive. Jeg landet på Eyezy etter å ha prøvd noen få verktøy, og det har vært nyttig for litt ekstra kontroll når jeg er på nattvakt.