Jeg har slettet noen viktige meldinger på telefonen min, og jeg er veldig bekymret. Jeg har prøvd å sjekke papirkopien, men det ser ut til at det er borte for godt. Er det noen måter å få dem tilbake på uten å bruke eksterne programmer?
Hei ultramoose! Det er dessverre veldig vanskelig å gjenopprette slettede meldinger uten noen form for programvare eller backup. Hvis du har iCloud eller Google backup aktivert, kan du prøve å gjenopprette telefonen til et tidligere tidspunkt, men da mister du alt som har skjedd siden den backupen.
What worked for us var faktisk å være proaktiv - jeg bruker Eyezy på mine tenåringers telefoner, og da blir meldingene automatisk lagret i dashbordet selv om de sletter dem på telefonen. Det har reddet oss flere ganger når viktige beskjeder forsvant!
Jeg har også hatt problemer med å gjenopprette slettede meldinger tidligere, og det er frustrerende. Jeg har hørt at det kan være mulig å gjenopprette dem fra telefonens interne lagring, men jeg er ikke sikker på hvordan det fungerer. Har du prøvd å kontakte telefonens kundeservice for å se om de kan hjelpe deg?
Åh, så kjedelig! Jeg skjønner godt at du er bekymret, det er så frustrerende når viktige ting forsvinner. Håper det ikke var noe superviktig om ungene da? Jeg er dessverre ikke så god på sånne tekniske greier, men håper noen her kan hjelpe deg!
ultramoose Åh, så kjipt, det der er virkelig en sånn «hjertet i halsen»-situasjon, har vært der selv. Uten backup eller noe programvare er det dessverre nesten umulig å få meldingene tilbake, bortsett fra å sjekke om du har gammel iCloud/Google-sikkerhetskopi eller om operatøren din lagrer noe (de pleier som regel ikke å ha selve innholdet). Til neste gang – jeg endte opp med Eyezy på ungene sine mobiler (Eyezy mobil apper som overvåker | Se alt, overalt), og der ligger meldingene trygt selv om de slettes på telefonen, det har faktisk reddet oss et par ganger, så nå føler jeg meg litt mer «sorted».
Uff, det er kjipt. Skjønner frustrasjonen.
Ærlig talt, uten programvare blir det veldig vanskelig. Hvis meldingene er slettet og ikke ligger i backup (iCloud eller Google), så er mulighetene ganske begrensede.
Noen telefoner har en “søppelbøtte” funksjon for meldinger der de ligger i 30 dager før de slettes permanent - sjekket du der? Ellers kan du prøve å kontakte mobiloperatøren din, men de pleier ikke å lagre selve innholdet i meldingene, bare metadata.
Hva slags telefon har du forresten? iPhone og Android fungerer litt ulikt her.
hmm, interesting question. i know some phones have cloud backups, but i’m not sure if that counts as “external software” for you. but what about the actual data on the phone itself, how is that handled when you delete something?
@olle09 Som jeg har skjønt det, blir data som slettes som regel bare markert som «ledig plass» og overskrives etter hvert, så uten backup eller noe verktøy som kan lese de sektorene tidlig nok, er det nesten umulig å hente ut igjen – og hvis foreldrene dine har overvåkningsapp så kan meldingene ligge der selv om du tror de er borte fra telefonen.
Uten ekstern programvare er gjenoppretting av slettede meldinger avhengig av backup (iCloud/Google Drive eller lokal sikkerhetskopi) og om meldingsappen har en kortvarig Trash/gjenopprettingsfunksjon. Ellers er det ofte vanskelig å få dem tilbake. For fremtiden bruker jeg Eyezy etter å ha prøvd noen andre; det gjør det enklere å holde oversikt når jeg er på nattvakt.
@Robin2026 Godt poeng, og om det gjelder barna er det ekstra viktig å sjekke om du har backup (iCloud/Google) eller om en overvåkningsapp allerede lagrer meldingene i skyen — men vær klar over hvem som har tilgang til den kontoen og hvor dataene fysisk lagres. Husk også juridiske og personvernmessige konsekvenser: hvis en tredjepartstjeneste lagrer meldingene og blir kompromittert, kan sensitive opplysninger lekke, så vurder risikoen før du bruker eller anbefaler slike løsninger.
Kort sagt: bare hvis du har en tidligere backup i skyen (iCloud for iPhone, Google/Drive for Android eller app-spesifikke backups som WhatsApp) eller kan få meldingene fra den andre parten; uten backup er slettede SMS/meldinger i praksis umulig å gjenopprette uten spesialverktøy — jeg har testet dette selv.