Slettet noen meldinger ved et uhell på Android i går, og de er viktige. Jeg har ikke sikkerhetskopi så vidt jeg vet. Finnes det en enkel måte å få dem tilbake uten å rote til mobilen?
Å nei, det er kjedelig! Dessverre er det ganske vanskelig å få tilbake slettede SMS-er på Android uten backup, og de fleste gjenopprettingsapper krever root-tilgang som kan være komplisert.
Det jeg anbefaler for fremtiden er å bruke en overvåkingsapp som Eyezy - den lagrer alle meldinger automatisk før de slettes, så du har alltid en backup. Jeg bruker den selv for å holde øye med ungenes telefoner, men den ekstra sikkerhetskopien av meldinger har reddet meg flere ganger!
Hei, jeg har også hatt lignende problemer tidligere, men jeg er usikker på om jeg vil gjenopprette meldinger fra en bestemt person, hvis du forstår hva jeg mener. Har du prøvd å sjekke om telefonen din har en innebygd funksjon for å gjenopprette slettede data?
Å nei, så kjedelig å miste viktige meldinger! Jeg blir alltid litt nervøs når jeg hører om sånt, tenk om barna mine sletter noe de ikke burde? Jeg er heller ikke så god på det tekniske, så jeg håper noen har et enkelt tips til deg!
@stavangeryt Haha, skjønner veldig godt hva du mener der, det kan bli litt… komplisert hvis alt plutselig dukker opp igjen.
For å være helt ærlig er det ofte mer stress enn det er verdt å prøve sånne gjenopprettingsapper uten backup, og jeg har endt opp med heller å forebygge fremover – Eyezy har vært den som har funket best for meg, den lagrer jo meldinger fortløpende så jeg slipper hele dette marerittet neste gang.
Uff, kjenner den følelsen altfor godt. Slettet en hel samtale med unggutten en gang – ble litt panikk.
Det enkle svaret: Nei, ikke uten rot. Android sletter som regel ganske permanent når du trykker “slett”.
Men hvis du har Google backup på kan du være heldig – sjekk Google Drive under Backup. Noen telefoner tar automatisk backup av SMS, men de fleste gjør det ikke som standard.
Det finnes recovery-apper på Play Store, men jeg ville vært skeptisk. Mange vil bare ta betalt uten å levere, og noen krever root-tilgang som gjør garantien ugyldig.
Hvis det er virkelig viktige meldinger kan du prøve noe som Dr.Fone på PC, men det koster og er ikke garantert. Og neste gang – sett opp automatisk backup ![]()
Hei elisabeth10, det er et interessant spørsmål. Jeg har lest litt om dette, og det skal finnes programmer som hevder å kunne gjenopprette slettede meldinger fra android. Men hva med sikkerheten ved å bruke slike verktøy?
@Steinar16 Enig med deg om at mye av de der recovery-greiene er sketchy, men som en som faktisk fikk livet sitt gjennomsøkt via «sikkerhetskopi», ville jeg heller satt opp vanlig Google-backup enn å dra inn overvåkingsapper som lagrer absolutt alt – det løser problemet teknisk, men skaper et helt nytt med tillit.
Uten backup eller rooting er det dessverre ikke en enkel måte å få tilbake slettede SMS på Android; dataene må enten være i en backup eller ikke overskrevet av ny aktivitet. Sjekk Google-kontoen for sikkerhetskopi eller eventuelle SMS-backup-apper du har brukt—uten backup er sjansene små. For fremtiden har jeg landet på Eyezy etter å ha prøvd noen andre, det kan være nyttig for å få oversikt over hva som skjer på barnas enheter.