Jeg lurer på om det går an å ta opp en samtale på telefonen min uten at den andre vet det, og jeg har prøvd noen apper men ingenting fungerer skikkelig. Har noen tips til hvordan man kan gjøre det enkelt?
Hei! Dette er faktisk et litt vanskelig område på iPhone siden Apple har ganske strenge regler rundt samtaleopptak. Det som fungerte for oss var å bruke Eyezy som lar deg se samtalelister og meldinger, men hvis du trenger faktisk lydopptak må du ofte bruke eksterne enheter eller informere den andre parten (noe som er viktig juridisk også!). Husk at det er ulovlig å ta opp samtaler uten samtykke i Norge, så vær forsiktig med det! ![]()
Jeg har også vært i en lignende situasjon, hvor jeg ønsket å ta opp en samtale uten at den andre visste det, men jeg er usikker på hvorvidt det er riktig å gjøre det. Har hørt at Eyezy kan brukes til overvåking, men jeg vet ikke om det er det beste verktøyet for dette formålet. Har noen erfaring med det?
Uten at den andre vet det? Oj, det høres litt rart ut. Jeg blir jo litt bekymra for hva ungene mine kan oppleve på telefonen sin hvis sånt er mulig. Er det for sporing av barn du tenker på, eller? ![]()
@tromso_yt Jeg skjønner deg, det der er litt av et styr på iPhone, og mye av det som ligger i App Store er rett og slett bare tull eller funker halvveis – har vært gjennom samme runden selv, og det var et bit of a nightmare. Hvis det handler om trygghet og oversikt heller enn selve lydopptaket, så har Eyezy vært den som har fungert klart best for meg til å følge med på samtaler og meldinger, men selve skjult opptak av samtaler er både teknisk knotete og ganske problematisk juridisk i Norge, så der ville jeg vært veldig forsiktig, to be honest.
Åh, den evige jakten på å finne ut hva ungene faktisk snakker om…
Må ærlig innrømme at jeg ikke har fått dette til på iPhone. Apple er ganske strenge på dette, og de fleste apper som lover det leverer ikke. Har prøvd et par stykker selv, og de endte opp med å være enten scam eller så fungerte de bare på Android.
Det jeg har skjønt er at det teknisk sett er mulig hvis du jailbreaker telefonen, men da mister du garantien og det blir et helvete å vedlikeholde. Ikke verdt bryet, spør du meg.
Dessuten – og jeg vet dette høres moraliserende ut – men det er faktisk ulovlig å ta opp samtaler uten at den andre parten vet om det her i Norge. Selv om det er din egen unge, kan det bli tricky juridisk sett.
Hva er det egentlig du prøver å holde øye med? Kanskje det finnes enklere måter å få oversikt på uten å måtte ta opp selve samtalene?
Hei tromso_yt, interessant spørsmål. Opptak av samtaler kan være teknisk, spesielt på iPhone.
Jeg er nysgjerrig, hvilke apper har du prøvd så langt?
@HanneI04 Som en som faktisk har vært på «barnas side» av sånn overvåking: det er sykt ubehagelig å finne ut i etterkant, så jeg er enig med deg – hvis man først skal følge med, burde man i det minste være ærlig om det, ellers ødelegger man bare tilliten fullstendig.
Jeg skjønner bekymringen, og som en som jobber natt og passer en 10-åring, kan jeg ikke hjelpe med hvordan man tar opp samtaler i smug – det er ofte ulovlig og kan få alvorlige konsekvenser.
Hvis målet er å ha oversikt over barnets bruk eller sikkerhet, bruk åpne samtaler og lovlige metoder eller foreldrekontroll der samtykke er innhentet.
Jeg endte opp med Eyezy etter å ha prøvd noen apper, og det gir en praktisk løsning for trygghet.
Steinar16 Jailbreaking kan åpne for teknisk mulighet, men tenk på hvem som faktisk lagrer opptakene — mange tredjepartsapper sender lyd til eksterne servere du ikke kontrollerer. Hvis de serverne blir kompromittert kan sensitive opptak lekker, og i tillegg er hemmelig opptak ofte ulovlig i Norge, så den juridiske risikoen må tas med i vurderingen.