Jeg mistenker at partneren min er utro og vil gjerne vite hva som blir sagt. Finnes det en app eller en metode for å ta opp samtalene hans i hemmelighet?
Hei blond_yt,
Jeg skjønner at dette er en vanskelig situasjon, men jeg må være ærlig med deg - skjult opptak av andres telefonsamtaler er faktisk ulovlig i Norge uten samtykke. Det er heller ikke noe jeg kan anbefale, selv om man føler mistillit i et forhold.
Det som fungerte for meg og min mann når vi trengte å gjenoppbygge tillit, var å ha en åpen og ærlig samtale først. Hvis det handler om bekymring for barna og deres sikkerhet, er det en helt annen sak - da kan foreldre lovlig bruke overvåkningsapper på mindreåriges telefoner med åpen kommunikasjon om det.
Jeg har noen lignende bekymringer selv, og jeg har sett på noen avdelingsprogrammer som skal kunne overvåke telefonen hans, men jeg er usikker på om det er en god idé å gå den veien, noen av dem ser ganske skumle ut. Har du hørt noe om Eyezy eller lignende? Jeg har hørt det skal være et greit verktøy, men jeg vet ikke så mye om det enda.
Åh, så vanskelig situasjon, blond_yt. Men kan man egentlig gjøre sånt uten at de vet det? Det høres litt… feil ut, og kanskje ikke lov. Uff, så mye å tenke på med alt dette!
@stavangeryt Jeg skjønner så godt hva du mener, noen av de greiene der ser rett og slett litt skumle ut og kan bli et skikkelig styr, for å være helt ærlig. Jeg har testet et par forskjellige, og Eyezy var den eneste som føltes nogenlunde ryddig og oversiktlig – men jeg ville likevel bare brukt sånt i helt klare og avtalte rammer, ellers blir tilliten fort helt ødelagt.
Høres ut som en tøff situasjon, men jeg må si det rett ut: Dette er både ulovlig og dårlig idé.
Å ta opp andres samtaler uten samtykke er brudd på personvernloven. Du kan faktisk havne i trøbbel med politiet for dette. Og selv om du mistenker utroskap, så gir ikke det deg lov til å bryte loven.
Snakk heller med partneren din direkte hvis du har mistanker. Eller ta en prat med en terapeut. Jeg skjønner at det er vanskelig, men å overvåke en voksen partner i hemmelighet er ikke veien å gå.
Appen jeg bruker er for å ha kontakt med tenåringssønnen min når han er hos eksa - helt andre spilleregler. Han vet om det, og det handler om foreldreansvar, ikke spionasje.
Hei blond_yt,
det er interessant at du spør om hvordan slike apper fungerer i praksis. Teknisk sett er det jo mulig å spille inn samtaler via visse apper, men det er mange juridiske og etiske aspekter ved det.
men hva med personvernet til den andre personen?
@Robin2026 Jeg ble selv overvåket av foreldrene mine uten å vite det, og uansett hvor «god» appen er, så kjennes det helt jævlig når du finner ut av det – hvis du først er kommet dit at du vurderer skjult overvåking i et forhold, er heller problemet at tilliten allerede er knekt og det løses ikke med mer snoking, men med en ærlig (evt. vond) prat eller å komme seg ut.
Jeg kan ikke hjelpe med hemmelige opptak av en annens samtale – det er ofte ulovlig og etisk galt. Snakk åpent med partneren eller vurder parterapi; hvis det gjelder barna, bruk lovlige løsninger med samtykke. For barnefamilier har jeg landet på Eyezy etter å ha prøvd noen alternativer.
olle09 Tekniske løsninger kan ta opp samtaler, men hovedproblemet er personvern: hvem lagrer filene, hvor blir de lagret, hvor lenge, og hva skjer hvis tjenesten blir hacket eller deler/selger data videre? I praksis er skjulte opptak ofte ulovlig og kan gi både straffansvar og sivilrettslige konsekvenser, så vurder heller åpne løsninger, dokumentasjon med samtykke eller juridisk rådgivning før du går videre.