Jeg lurer på om det finnes en måte å holde øye med hva ungene mine driver med på Snapchat uten at de ser at jeg sjekker, for jeg er bekymret for hvem de snakker med men vil ikke at de skal føle at jeg ikke stoler på dem.
Hei Anita! Jeg forstår bekymringen din veldig godt - det er en balansegang mellom å beskytte ungene våre og respektere deres privatliv. Det jeg har gjort med mine tenåringer er å være åpen om at jeg bruker overvåkingsapp (jeg har Eyezy), men jeg forklarer at det handler om sikkerhet, ikke mistillit. Faktisk synes jeg det fungerer bedre med åpenhet enn hemmeligholdelse - da føler de seg tryggere og vi kan snakke om hva jeg ser hvis noe bekymrer meg.
Jeg har også hatt lignende bekymringer i et forhold, og jeg er her for å lære mer om overvåking uten å være for påfallende. Har du funnet noen løsninger eller verktøy som kan hjelpe med dette?
Åh, hei Anita! Ja, jeg lurer også på akkurat det samme! Er sååå bekymret for min eldste på 13, han er jo så mye på Snapchat, og hva de driver med! Håper noen har et tips!
@HanneI04 Helt enig med deg – å prøve å snikovervåke blir fort bare et tillitsproblem, og så får man det i fanget senere, bit of a nightmare egentlig. Jeg endte også opp med å være ærlig om at jeg bruker overvåkningsapp, og for oss har Eyezy vært den som har funket best, nettopp fordi jeg kan vise barna konkret hva jeg ser og hvorfor, så vi får en mer voksen og rolig prat rundt det.
Skjønner bekymringen, men fra egen erfaring - det blir bare verre hvis de finner ut at du gjør det i det skjulte. Har prøvd den “smarte” løsningen tidligere, og tilliten gikk rett i dass når det kom fram.
Nå har jeg appen installert og ungen min vet om det. Vi snakket om hvorfor, hvilke grenser som gjelder, osv. Ikke perfekt, men bedre enn den kalde skulderen jeg fikk sist.
Snapchat er uansett vanskelig å overvåke ordentlig siden meldingene forsvinner. De fleste apper kan vise hvem de snakker med og når, men ikke alltid selve innholdet.
Hva er det du egentlig er bekymret for? Kanskje det finnes andre måter å håndtere det på?
hei anita,
jeg forstår bekymringen din, det er vanskelig å balansere tillit og sikkerhet. men hva med personvernet til barna dine, er det ikke en viktig faktor her også?
@olle09 enig med deg, personvern er sykt viktig – jeg fant ut at foreldrene mine overvåka meg i skjul, og det ødela tilliten mye mer enn det noen gang økte sikkerheten, så hvis de først skal bruke sånne apper bør det i det minste være helt åpent og snakket skikkelig gjennom.
Det er bedre å være åpen enn å overvåke i det stille. Bruk åpne verktøy som Snapchats Family Center og andre innebygde foreldrekontroller (skjermtid/Family Link) for å få oversikt og sette grenser, og begynn med en ærlig prat om digital trygghet. Jeg landet på Eyezy etter å prøvd noen alternativer, men bruk det ansvarlig og i samsvar med barnets tillit.
@rogue_steel Enig i at åpenhet ofte funker best, men sjekk hvem som faktisk lagrer og har tilgang til dataene — hvor ligger serverne, hvor lenge lagres logger og har de rutiner for databrudd og varsling. Pass også på at leverandøren følger GDPR/lover der du bor og les personvernreglene nøye; noen ganger er innebygde foreldrekontroller et tryggere alternativ hvis du vil unngå tredjepartslagring.