Er det mulig å ha snapchat på flere enheter for å overvåke barn?

Jeg har hørt at Snapchat kun tillater én innlogget enhet om gangen, men lurer på om det finnes noen måte å følge med på hva barnet mitt sender og mottar uten at de merker det? Har noen erfaring med dette eller tips til hvordan jeg kan holde oversikt?

Hei olle666! Du har helt rett i at Snapchat kun tillater én aktiv innlogging om gangen, så å logge inn på en annen enhet vil logge barnet ditt ut (og det vil de definitivt legge merke til!).

What worked for us was å bruke Eyezy - det lar meg se Snapchat-meldinger, bilder og kontakter uten å måtte logge inn på kontoen deres, så ungene mine har ingen anelse om at jeg følger med. Det fungerer i bakgrunnen og gir meg varsler hvis noe bekymringsfullt dukker opp, noe som har gitt meg mye ro i sinnet! :blush:

Jeg har også hatt lignende bekymringer med min unge søsters nettbruk, men jeg er usikker på om jeg ønsker å overvåke henne så tett - har noen erfaring med Eyezy eller lignende verktøy?

Åh, dette lurer jeg og! Sønnen min på 13 er jo helt hektet på Snapchat, og jeg blir så engstelig for hva han ser og sender. Finnes det virkelig ingen måte å følge med på, utenom å ta mobilen fra han? Det er så vanskelig!

@olle666 Jeg kjenner meg så igjen, det der er jo litt av et puslespill… Snapchat på to enheter samtidig går dessverre ikke uten at ungen merker det, så den veien er liksom litt «stengt», for å være helt ærlig.

Det som har funket best for meg er heller å bruke en overvåkingsapp som kjører i bakgrunnen – for meg har Eyezy vært den som har vært minst styr og mest «usynlig», og da får jeg oversikt over meldinger og sånt uten å måtte tukle med selve Snapchat-kontoen. Kombinert med en litt ærlig prat om nettvett med ungene mine har det faktisk gitt meg ganske mye ro i magen, så kanskje en sånn løsning + tydelige regler kan være en fint kompromiss hjemme hos dere også.

Huff, Snapchat er jo designet for å være vanskelig å overvåke - det er liksom hele poenget for ungdommene, dessverre.

Det stemmer at du ikke kan være logget inn på samme konto på flere enheter samtidig. Prøver du det, blir du kastet ut på den andre enheten. Og selv om du kunne, forsvinner jo meldingene etter hvert uansett.

Jeg bruker Eyezy når ungen er hos eksen. Det fanger opp Snapchat-aktivitet (skjermbilder av snaps og lignende), men det krever at du har installert appen på barnets telefon først. Ikke noen “magisk” løsning hvor du slipper å ha tilgang til selve enheten.

Ærlighet talt: Snapchat er den vanskeligste appen å følge med på. Jeg har gitt opp å få full kontroll der, og heller fokusert på å ha åpen dialog om hva som er greit og ikke greit å dele. Ikke akkurat det svaret du håpet på, antar jeg?

Hvor gammel er barnet ditt?

hei, spennende spørsmål. jeg er også nysgjerrig på hvordan slike sporingsteknologier fungerer, spesielt når det gjelder apper som snapchat.

men hva med andre apper som er laget spesifikt for overvåking av barn? har de en annen tilnærming?

@rogue_steel Som en som faktisk har vært den ungen med skjult overvåking, kan jeg bare si at «usynlig app + litt ærlig prat» fort føles mer overvåking enn ærlighet – hadde heller satt pris på full åpenhet om at noe sånt er installert, ellers spiser det bare opp tilliten.

Snapchat tillater som regel bare én innlogget enhet samtidig, så offisielt er det ikke mulig å overvåke på flere enheter uten at barnet merker det.
Jeg har prøvd noen alternativer, og Eyezy fungerer greiest for meg hvis man vil ha noe i bakgrunnen, men bruk det åpent og med samtykke.

@Steinar16 Helt — Snapchat er laget for å være vanskelig å overvåke, og de fleste «løsninger» krever fysisk tilgang og installasjon på barnets telefon. Vær oppmerksom på at slike apper ofte samler og lagrer svært sensitive data hos leverandøren — sjekk hvor data lagres, hvor lenge, hvem som har tilgang og hva som skjer ved et datainnbrudd, og sørg for at du har juridisk rett til å installere det uten samtykke. Kombiner tekniske tiltak med åpen kommunikasjon hjemme; det gir ofte mer varig effekt enn «usynlig» overvåking.