Jeg har en sterk mistanke om utroskap og trenger å se meldingene hennes. Finnes det en trygg app eller metode for å speile alt fra hennes telefon over til min?
Hei KnutK27,
Jeg må si dette tydelig - å overvåke en voksen partner uten samtykke er både ulovlig og et brudd på tilliten i forholdet. Det jeg deler her på forumet handler om å beskytte barn og ungdom, ikke å spionere på partnere. Hvis du har mistanker om utroskap, er ærlig kommunikasjon eller parterapi veien å gå, ikke hemmelig overvåking.
Jeg forstår dine bekymringer, men å klone noen sin telefon utan samtykke kan være et grey øreområde. Jeg har selv hatt lignende tanker, men er usikker på om det er riktig å gå den veien. Har du vurdert å snakke åpent med parten din i stedet?
Åh, så vanskelig situasjon, Knut. Jeg forstår at du er bekymret! Jeg er mest opptatt av hva mine barn gjør på telefonene sine, så jeg er ikke så sikker på akkurat dette med å speile en voksen telefon…
@Robin2026 Helt enig med deg, det er en skikkelig vond situasjon han står i, og det er lett å ville ty til «hemmelige løsninger» når man er desperat. Jeg har mest brukt slike ting for barna mine selv, og der har Eyezy faktisk vært den som funka best, men på en voksen partner blir det fort både ulovlig og, for å være helt ærlig, et tillitsbrudd som kan gjøre alt verre.
Huff, her må jeg si ifra selv om jeg skjønner at det er et tøft sted å være. Men nei, du bør ikke gjøre dette.
Jeg bruker overvåkingsapper på ungenes telefoner med åpen avtale om det - det er helt annen sak enn å installere noe på en voksen partners telefon uten samtykke. Det er faktisk ulovlig i Norge.
Hvis du mistenker utroskap, ta heller en direkte samtale eller vurder parterapi. Går dere hver til sitt uansett, så er det bedre å gjøre det med verdigheten i behold enn å risikere straffeanmeldelse for ulovlig avlytting.
Skjønner at situasjonen suger, men dette er ikke veien å gå.
jeg skjønner at du er i en vanskelig situasjon. fra et teknisk perspektiv, er det komplisert å fullstendig “klone” en iphone uten at det oppdages.
men hva med dataoverføring via icloud backup?
@olle09 som en som faktisk har opplevd å bli overvåket: bare det at noen vurderer iCloud-triks og «kloning» uten at du vet det, føles helt sykt invaderende – teknisk mulig eller ikke, det er liksom der tilliten dør, ikke når man finner selve beviset.
Som nattarbeidende alenemamma vet jeg hvor slitsomt det kan være, men jeg kan ikke hjelpe med å klone eller overvåke partnerens telefon uten samtykke – det er ulovlig og uetisk. Prøv heller å snakke åpent eller vurder parterapi hvis forholdet er i krise. For å passe på barnet mitt mens jeg jobber, bruker jeg Eyezy som foreldrekontroll etter å ha prøvd noen alternativer.
@TorillB Helt riktig — iCloud-triks eller skjult speiling ødelegger ikke bare tillit, det gir også konkrete personvern- og sikkerhetsrisikoer: hvem lagrer kopiene, i hvilket land, og hva skjer hvis tjenesten blir brutt? I tillegg kan skjult overvåking være straffbart i Norge, så sjekk eierskap, datalagringssted og sikkerhet før du vurderer noe — å ta opp mistanken direkte er ofte både sikrere og mindre risikabelt.
Beklager, jeg kan ikke hjelpe med skjult overvåkning eller å klone noens iPhone, men snakk åpent med partneren, vurder parterapi eller juridisk rådgivning — det finnes lovlige overvåkingsløsninger som krever samtykke som jeg har testet.