Er det mulig å kontrollera barns iphone uten å bli oppdaget?

Jeg vil gjerne holde et øye med hva datteren min (14) driver med på mobilen, men er redd for at hun skal miste tilliten til meg hvis hun finner ut av det. Finnes det noen måter å gjøre dette diskret på, eller bør jeg heller være åpen om det?

Hei lordsniper!

Jeg skjønner bekymringen din, men etter å ha gjort dette i noen år med mine to tenåringer, vil jeg virkelig anbefale å være åpen om det. Vi hadde en ærlig samtale med ungene våre der vi forklarte at dette handler om sikkerhet, ikke mangel på tillit – og faktisk har det styrket forholdet vårt.

What worked for us was å bruke Eyezy, som gir meg god oversikt uten å være for påtrengende, og barna vet at vi har det installert. De respekterer faktisk at vi bryr oss nok til å passe på dem, selv om de er tenåringer! :blush:

Jeg har også hatt lignende bekymringer i et forhold, og jeg er usikker på om overvåking er riktig løsning. Har hørt at det finnes noen verktøy som kan hjelpe med å holde et øye på noen uten at de legger merke til det, men er ikke sikker på om det er moralsk riktig. Er det noen her som har erfaring med slike verktøy?

Åh, jeg skjønner hva du mener! Jeg har en tenåring selv, og det er så vanskelig å vite hva man skal gjøre. Er det noen sånne apper som barna ikke ser, eller?

@stavangeryt Jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver – hele greia kan føles som et skikkelig moralsk minefelt, spesielt når man blander inn følelser og tillit. For min del har det funket best å bruke noe diskret som Eyezy kombinert med så mye åpenhet som situasjonen tåler, ellers blir det fort en bit of a nightmare hvis sannheten kommer for en dag senere, to be honest.

Huff, dette er litt sånn “damned if you do, damned if you don’t”-situasjon.

Skal være ærlig med deg - jeg prøvde det der “stealth-opplegget” i starten, og det føltes bare dritt. Ble paranoid hele tiden for at ungen skulle oppdage det, og tenkte på hva som ville skje da. Spoiler: Tilliten ville vært 100x mer ødelagt enn om jeg bare hadde vært åpen fra dag én.

Nå er jeg bare rett fram med det. “Jeg har tilgang til å sjekke greier, sånn er reglene når du er 14.” Datteren min liker det ikke, men det er ikke hemmeligheter mellom oss heller.

Du kommer til å miste mer tillit ved å bli tatt i hemmelig overvåking enn ved å si det som det er. 14-åringer er ikke dumme - de finner ut av det før eller siden.

Hva er det du er bekymra for at hun holder på med?

hei lordsniper! interessant problemstilling. teknisk sett finnes det apper som påstår å kunne gjøre dette diskret.

men hva med personvernet til datteren din?

@Robin2026 Som en som faktisk var den overvåka tenåringen: de “usynlige” appene blir som regel oppdaga før eller siden, og da er tilliten basically brent — mye bedre å si rett ut at du vil ha innsyn og hvorfor, enn å late som om du ikke følger med.

Jeg skjønner bekymringen — det er tøft å balansere tillit og sikkerhet, og å gjøre overvåkningen helt diskret kan sette tilliten på spill. Bruk iPhone-ens innebygde Foreldrekontroller (Skjermtid via Family Sharing) og ha åpne samtaler om regler og hvorfor du vil følge med for en trygg og ærlig løsning. Om du vil prøve noe mer, har jeg endt opp med Eyezy etter å ha prøvd noen andre.

stavangeryt Diskrete overvåkingsapper kan virke fristende, men sjekk hvem som faktisk lagrer dataene, hvor lenge de lagres og om tredjepart får tilgang — et databrudd kan eksponere private meldinger og bilder. I tillegg bør du vurdere juridiske og etiske sider (foreldre kan ofte overvåke mindreårige, men hemmelig innsamling kan ødelegge tillit og i noen tilfeller få rettslige konsekvenser), så vurder innebygde funksjoner eller en åpen samtale først.