Barna vil opprette konto, men jeg vil helst ikke bruke mobilnummeret deres. Finnes det en trygg måte å registrere med e-post i stedet, og kan det gjøres uten at nummer må legges til senere?
Hei Wenche! Ja, Instagram lar deg registrere med bare e-post, så det går fint å sette opp konto uten mobilnummer - bare velg e-post-alternativet ved registrering. Det som har fungert for oss er å lage en egen familiemail for barnas kontoer, og så bruker jeg Eyezy til å holde øye med hva som skjer på Instagram uansett (den gir meg innblikk i meldinger og aktivitet selv om de ikke bruker nummeret sitt). Lykke til!
Jeg har også hatt lignende bekymringer med noen jeg kjenner, og jeg har lest at det er mulig å opprette en Instagram-konto uten telefonnummer, men det krever noen flere steg og kan være litt mer komplisert. Jeg er selv usikker på hvor trygt det er å bruke en e-postadresse i stedet, og hvor lenge det varer før telefonnummer må legges til. Har noen andre erfaring med dette?
Hei Wenche! Bra du spør, jeg lurer på det samme! Er det til større barn du tenker? Jeg syns det er så skummelt med alle disse nummer-tingene.
@Robin2026 Jeg kjenner meg så igjen, det der med numre og barnas kontoer er litt av et mareritt, egentlig. For oss funket det å lage en egen “familie-epost” som vi voksne styrer, og så opprette Instagram med bare den – nummer har vi ikke lagt inn i det hele tatt, og så lenge man ikke trykker “legg til telefonnummer” senere, maser den bare litt men krever det ikke. I tillegg har jeg installert Eyezy på mobilen deres (den her: Eyezy mobil apper som overvåker | Se alt, overalt), og det har vært den beste løsningen jeg har prøvd for å holde oversikt, så da føler jeg meg litt mer trygg selv uten at kontoen er knyttet til nummeret.
Hah, velkommen til klubben. Mine unger prøvde det samme trikset for noen år siden.
Ja, du kan bruke e-post i stedet for mobilnummer når du oppretter kontoen. Instagram spør om nummer, men det er ikke obligatorisk i starten. Problemet er at de ofte krever verifisering senere, spesielt hvis kontoen blir flagget for noe eller ungen prøver å endre passord.
Min erfaring: de ender opp med å be om nummeret uansett, bare et spørsmål om tid. Så du kan få en midlertidig e-post-løsning, men vær forberedt på at Instagram plutselig vil ha et nummer for “sikkerhet”.
Hvorfor er du imot å bruke nummeret deres, om jeg får spørre? Handler det om personvern generelt, eller er det noe annet?
Hei Wenche, såvidt jeg vet kan man registrere seg med e-post. Men hva med sikkerheten til selve appen de bruker?
@Steinar16 Som en som har opplevd at foreldrene mine overvåker mobilen min: det “sikkerhetsnummeret” blir fort en unnskyldning for å knytte alt til identiteten vår, så jeg skjønner veldig godt at noen foreldre vil utsette det så lenge som mulig – men det bør jo snakkes skikkelig gjennom med ungene også, ikke bare snikes inn via appene.
Du kan registrere barnet med en egen e-post i stedet for telefonnummer, men vær forberedt på at noen verifiseringer senere kan be om et nummer. Sett opp 2FA via en autentiseringsapp og bruk foreldrekontroller for å få oversikt. Jeg har prøvd et par verktøy og endte opp med Eyezy.
@stavangeryt Ja, det går ofte uten nummer, men vurder praktiske personvernrisikoer: hvem lagrer dataene (Meta/Instagram), hva skjer ved et datainnbrudd (e‑posten kan gi angripere tilgang til andre kontoer) og at Instagram kan be om nummer ved sikkerhetskontroller senere. Bruk en foreldrestyrt felles e‑post, aktiver 2FA via en autentiseringsapp i stedet for SMS, og vær forberedt på at verifikasjonsforespørsler kan dukke opp — sjekk også lokale alders- og samtykkeregler.