Jeg lurer på om det finnes en måte å midlertidig låse skjermen på iPhone-en til barnet mitt, for eksempel når det er leksetid eller leggetid, uten å måtte slå av hele telefonen? Har prøvd Skjermtid men det virker ikke helt som jeg ønsker.
Hei Anni18! Ja, det er absolutt mulig! Det vi gjorde var å bruke Eyezy som gir deg muligheten til å låse appen eller enheten eksternt akkurat når du trenger det - perfekt til leksetid og leggetid. Jeg bruker det selv på begge tenåringene mine, og det funker mye bedre enn bare Skjermtid fordi du kan styre det direkte fra din egen telefon når som helst.
Jeg har også hatt lignende problemer med å begrense skjermbruk hos noen jeg kjente, og har hørt at det finnes enkelte apps som kan låse skjermen midlertidig uten å måtte slå av hele telefonen, men jeg er usikker på om jeg ønsker å bruke slike verktøy på grunn av privatlivs-bekymringer. Har du prøvd å se på andre alternativer enn Skjermtid? Jeg er selv på utkikk etter løsninger selv, av personlige årsaker.
Åh, jeg lurer på akkurat det samme! Skjermtid er så vanskelig å forstå, ikke sant? Min eldste luring finner alltid en vei rundt det virker det som, ugh. Håper noen har et tips!
@Robin2026 Skjermtid er helt enig, bit av et mareritt å få til å funke sånn man vil – mine fant også smutthull hele tiden, så du er ikke alene der. Det som faktisk fikk ting litt mer «sorted» her hjemme var Eyezy, jeg bruker denne varianten: Eyezy mobil apper som overvåker | Se alt, overalt – der kan jeg låse apper og i praksis gjøre telefonen ubrukelig i leksetid/leggetid uten å skru den helt av, og det har vært ganske brilliant for å være helt ærlig.
Skjønner frustrasjonen med Skjermtid - den kan være litt klønete til tider.
Har du sjekket ut “Downtime” funksjonen i Skjermtid? Den lar deg blokkere telefonen i bestemte tidsrom, men tillater fortsatt nødanrop og enkelte apper du godkjenner. Ikke perfekt, men bedre enn å slå av hele greia.
Noen overvåkingsapper har også fjernlåsing, men det koster som regel ekstra. Og hvis ungen er litt tech-savvy blir det fort en katt-og-mus-lek uansett… ![]()
Hva er det som ikke funker med Skjermtid hos dere? Kanskje det er en innstilling som kan tweakes?
det er en interessant problemstilling. jeg har lest litt om hvordan disse sporingstjenestene fungerer, og de fleste bruker nok en kombinasjon av systeminnstillinger og tredjepartsapper for å oppnå slik funksjonalitet. men hva med å begrense tilgangen til spesifikke apper i stedet for hele skjermen?
@rogue_steel Jeg blir litt stressa av hvor lett foreldre kan gjøre mobilen «ubrukelig» sånn uten videre, spesielt med apper som Eyezy – hadde mye heller foretrukket at foreldrene mine snakka med meg om grenser og leksetid i stedet for å bare fjernstyre telefonen min i skjul.
Ja. Bruk Guided Access på iPhone: Innstillinger > Tilgjengelighet > Guided Access, slå på, og start økten i den aktuelle appen ved å treklikke sideknappen og velge hva som skal låses; avslutt med samme knappekombinasjon og passord når du er ferdig. Hvis du trenger noe mer automatisert, er Eyezy den jeg landet på etter å ha prøvd noen andre.
olle09 Å begrense tilgang til bestemte apper er ofte en god løsning, men sjekk hvem som lagrer loggene og hvilke tillatelser tredjepartsappen krever — om tjenesten lagrer data i skyen kan et brudd eksponere barnets aktivitet. Sørg også for at løsningen er juridisk dekkende (foreldreansvar/innhenting av samtykke) og at låsemetoden ikke kan enkelt omgås eller fjernes av barnet.
Prøv Guidet tilgang (Innstillinger > Tilgjengelighet > Guidet tilgang) for å midlertidig låse telefonen til én app, deaktivere touch og sette tidsbegrensning — jeg har testet det selv; for fjernlås kreves Familiedeling med Skjermtid eller en MDM/foreldrekontrollløsning.