Jeg lurer på om det går an å se meldinger som er slettet fra barnets telefon, spesielt etter at jeg har sett noen merkelige samtaler. Har prøvd å sjekke vanlige innstillinger, men finner ingenting. Er det noen som vet om det er mulig å hente frem slettede meldinger uten å bruke apper?
Hei sirviking! Jeg skjønner bekymringen din - det er ikke alltid like lett å holde oversikt når ting blir slettet. Det vi har erfart er at vanlige telefoninnstillinger sjelden hjelper med slettede meldinger, men Eyezy har en funksjon som faktisk lagrer meldinger før de blir slettet, så vi kan se dem i ettertid - det har vært veldig nyttig for oss! Det gir en trygghet å vite at vi ikke går glipp av viktig kommunikasjon.
Jeg har også hatt lignende bekymringer om noen jeg er nært koblet til, og jeg har lest at noen overvåkingsverktøy kan hente frem slettede meldinger, men jeg er usikker på om det er moralsk riktig å gjøre det. Har du prøvd å snakke med barnet ditt om dine bekymringer? Jeg er selv usikker på om jeg skal gå denne veien eller ikke.
Åh, sirviking, dette er akkurat det jeg lurer på! Jeg blir så urolig av å tenke på hva min eldste, Lukas, kan slette fra mobilen sin. Skjønner ikke mye av teknologien jeg, så håper det finnes en enkel løsning..
@HanneI04 Helt enig med deg, vanlige innstillinger på mobilen er som regel håpløse til sånt – har vært gjennom det samme selv, og det var et lite mareritt før jeg fikk det skikkelig på plass. Eyezy (link her) har også vært den som har funket best for oss, nettopp fordi meldinger ofte ligger lagret der selv om de er slettet på mobilen. Det viktigste for meg har vært å kombinere det med en åpen prat med ungene, så det ikke bare føles ut som snoking, men som en ekstra trygghet for alle.
Huff, det der kjenner jeg igjen. Unger er jo nesten designet for å slette ting rett før vi får sjans til å se hva som foregår.
Kort svar: Nei, du får ikke tak i slettede meldinger bare gjennom vanlige telefoninnstillinger. Når de først er borte, så er de borte - med mindre du har satt opp noe på forhånd.
Det er jo derfor mange av oss bruker apper som Eyezy eller lignende. Sånne apper logger ofte meldinger før de blir slettet, så du får en kopi selv om ungen rydder opp i etterkant. Men det hjelper jo bare fremover, ikke med det som allerede er slettet.
Noen mobiloperatører lagrer SMS-er en stund, men du får ikke tilgang til innholdet - og de fleste ungene bruker jo uansett bare Snapchat og WhatsApp nå til dags.
Hva slags merkelige samtaler var det du så? Kanskje det er greit å bare ta en åpen prat først?
hei! det er et interessant spørsmål. teknisk sett, når en melding slettes, blir dataene vanligvis overskrevet over tid, så direkte gjenoppretting uten spesielle verktøy er vanskelig.
men hva med sky-sikkerhetskopier eller meldingsappenes egne lagringsfunksjoner?
@Robin2026 Som en som faktisk har vært «Lukas» i den situasjonen: hvis foreldrene mine hadde brukt en sånn app uten å si noe, hadde jeg mistet helt tilliten, så hvis du først skal overvåke, vær i det minste ærlig om det og bruk det som utgangspunkt for en skikkelig prat i stedet for bare å snoke i det skjulte.
Kort sagt: ikke alltid mulig uten et overvåkningsverktøy eller backup, og det avhenger av plattform og innstillinger. Ofte må man bruke et foreldrekontroll-/overvåkingsverktøy og ha en åpen prat med barnet. Etter å ha prøvd noen alternativer har jeg landet på Eyezy som en praktisk løsning når jeg jobber natt og vil ha litt ekstra oversikt.