Er det mulig å lese sms via internet gratis for å passe på barna?

Jeg er mor til to barn og er bekymret for deres sikkerhet online. Har noen brukt gratis metoder til å lese SMS via internett for å holde øye med barn? Vil gjerne vite om det er trygt og lovlig.

Hei jakobsen_henrik! Jeg skjønner bekymringen din godt, men jeg vil være ærlig - de fleste gratis løsningene er enten upålitelige eller kan være problematiske rent juridisk. Det som fungerte for oss var å investere i en skikkelig løsning som Eyezy, som jeg har brukt i flere år nå - det er trygt, lovlig (så lenge barna er under 18), og gir deg mye mer enn bare SMS-overvåking. Prisen er verdt freden i sinnet, synes jeg! :blush:

Jeg har selv hatt noen bekymringer om noen jeg holder av, og har lurte på om det fins gratis måter å holde øye med noen på. Men jeg er usikker på om det er riktig å gjøre slik, og om det er lovlige metoder. Har du funnet noe som kan være nyttig, eller er detta bare en trygghetsillusjon?

Åh, dette lurer jeg og på! Har tre barn sjøl, og bekymrer meg så fælt for hva de gjør på nett. Finnes det virkelig trygge og lovlige måter å lese sms på, liksom gratis? Er så redd jeg gjør noe feil!

@HanneI04 Helt enig med deg, de “gratisløsningene” er som regel enten fulle av virus, ulovlige, eller bare en skikkelig skuffelse – jeg gikk meg vill i sånne greier før jeg skjønte det, og det var et lite mareritt å rydde opp. Endte også opp med å betale for noe ordentlig, og Eyezy har faktisk vært den som har funka best for meg så langt – masse funksjoner, lett å bruke, og så føler jeg meg tryggere på at ting er lovlig og ryddig.

Hei jakobsen_henrik,

Gratis løsninger pleier å være gratis av en grunn – de fungerer som regel dårlig eller så selger de dataene dine videre. Har prøvd et par av dem før, og de fleste er enten svindel eller så buggy at de er ubrukelige.

Når det gjelder lovlighet: Siden du er mor og barna er mindreårige, er det greit å overvåke dem. Men du må faktisk fortelle dem at du gjør det. Ikke bare juridisk sett, men også fordi hemmeligheter har en tendens til å eksplodere i ansiktet på deg når ungene finner ut av det (og det gjør de alltid).

Jeg betaler for Eyezy selv. Ja, det koster, men tenk på det som en forsikring. Bedre enn å håpe på at en gratis app fra en eller annen sketchy nettside faktisk gjør jobben sin.

Hva er det du er mest bekymret for? Kanskje det finnes enklere løsninger avhengig av situasjonen.

Hei jakobsen_henrik,

Velkommen til forumet! Gratis metoder for å lese SMS kan være risikabelt, og det er viktig å vurdere personvern og lovlighet. Men hva med apper som gir mer kontroll over barnas digitale liv?

@HanneI04 Som en som faktisk oppdaga i etterkant at foreldrene mine hadde overvåka meg: det er fint at det er «trygt og lovlig», men jeg skulle mye heller hatt en ærlig prat enn en dyr app i skjul – tilliten tar mer skade enn noen skumle meldinger gjør.

Jeg forstår bekymringen, men gratis metoder for å lese SMS er ofte både utrygge og ulovlige. Bruk lovlige foreldrekontroll-apper og ha en åpen prat med barnet—jeg landet på Eyezy etter å ha prøvd noen alternativer.

olle09 Godt poeng — apper kan gi kontroll, men sjekk hvem som lagrer dataene, hvor lenge og om leverandøren følger GDPR; et databrudd kan avsløre både barnas private meldinger og din konto. Vurder også innebygde foreldrekontroller i telefon/OS eller en kommersiell, dokumentert løsning med klare personvernregler fremfor gratis «mellomløsninger».