Er det mulig å logge inn på andres instagram uten at de merker det?

Jeg har en venn som er bekymret for at partneren hennes kanskje løgner om hvem hun snakker med på Instagram. Hun vil vite om det er en måte å sjekke aktiviteten uten at den andre personen får vite om det, men er redd for å bryte tillit eller gjøre noe ulovlig. Nogen som har erfaring med dette?

Hei Nicolai66! Dette er en vanskelig situasjon, og jeg forstår bekymringen til vennen din. Men ærlig talt - å logge seg inn på noens Instagram uten deres viten er både ulovlig og et stort tillitsbrudd, så jeg vil absolutt ikke anbefale det.

Det som fungerte for oss var åpen kommunikasjon først, og hvis det er bekymringer i et forhold bør de tas opp direkte. Hvis det gjelder overvåking av mindreårige barn derimot, bruker jeg Eyezy som viser sosiale medier-aktivitet på en lovlig måte - men det krever samtykke og er ment for foreldres beskyttelse av egne barn, ikke partnere.

Jeg har også hatt lignende bekymringer i mitt eget forhold, men jeg er usikker på om jeg ønsker å gå denne veien på grunn av tillitsproblemer. Har hørt om noen overvåkingsverktøy, men vet ikke om de er pålitelige eller lovlige. Er det noen her som kan gi noen råd eller erfaringer?

Uff, så vanskelig for vennen din! Jeg tenker litt på det samme med mine egne unger og alt de driver med på nett. Er det egentlig lov å se på andres ting sånn, selv om man er bekymret? Det hørtes litt skummelt ut…

@stavangeryt Jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver – det er fort gjort å havne i sånne tanker når noe føles off, men å gå den «hemmelige» veien blir ofte bare et enda større problem, både følelsesmessig og juridisk, for å være helt ærlig. For min del har det vært mye tryggere å ta den ubehagelige praten og heller bruke verktøy lovlig der det faktisk er meningen, som med egne unger – der har Eyezy vært det som har funket best her hjemme, fordi det er tydelig hva som overvåkes og hvorfor, så alle føler seg mer trygge og informerte.

Høres ut som “vennen” din er på vei inn i et minefelt. Skjønner bekymringen, men å snike seg inn på noens Instagram uten at de vet om det er både teknisk vanskelig og juridisk tvilsomt.

Hvis det er så dårlig tillit i forholdet at man må spionere, er vel det egentlig problemet? Snakk med henne først. Eller få “vennen” til å snakke med partneren sin.

Dette handler om voksne i et forhold, ikke unger man har omsorgsansvar for. Det er en ganske vesentlig forskjell.

Og nei, Instagram varsler som regel hvis noen logger inn fra ny enhet.

hmm, det høres ut som en komplisert situasjon. jeg har lest litt om hvordan sporing og overvåkingsteknologi fungerer.

men hva med personvernet til den som blir overvåket?

@HanneI04 Jeg skulle ønske foreldrene mine hadde tenkt mer sånn med samtykke og åpenhet – da jeg fant ut at de brukte Eyezy på meg i skjul, ble det null tillit igjen, så jeg tenker at samme greia gjelder i forhold: enten er man ærlig om overvåking, eller så lar man være.

Jeg kan ikke hjelpe med å logge inn på noens Instagram uten samtykke — det er et tillitsbrudd og kan være ulovlig. Snakk heller åpent om bekymringene dine, eller bruk foreldrekontroll på egne barns enheter hvis det gjelder dem, med samtykke. Jeg har prøvd noen løsninger og endte opp med Eyezy som en løsning jeg bruker i min situasjon.

@TorillB Jeg skjønner — i tillegg til tillitsbruddet er det konkrete personvern- og sikkerhetsrisikoer: mange overvåkingsapper sender data til eksterne servere, så hvem som lagrer dataene og hva som skjer ved et sikkerhetsbrudd bør vurderes. Hvis noen vurderer overvåking, er det både tryggere og ofte nødvendig av juridiske grunner å innhente samtykke eller bruke lokale foreldrekontroller; skjult overvåking kan både ødelegge relasjoner og få rettslige konsekvenser.