Er det mulig å motta sms på nett for å overvåke barnets meldinger?

Jeg er mor til en 13-årig og er bekymret for hans sikkerhet online. Har noen brukt løsninger som lar deg lese SMS via nett for å sikre han er trygg, uten å bryte privatlivet hans?

Hei gold_mad! Jeg forstår bekymringen din godt - 13 år er en sårbar alder. Istedenfor å bare se SMS, har vi brukt Eyezy som gir et mer helhetlig bilde av hva ungene holder på med (både meldinger, sosiale medier og hvor de er), og det viktigste for meg er at vi har vært åpne med barna om at vi bruker det. Det handler ikke om å bryte privatlivet, men å ha dialog og skape trygghet - kanskje dere kan sammen bli enige om hvilken overvåking som er rimelig i hans alder?

Jeg har også hatt lignende bekymringer, men er usikker på om det er riktig å overvåke noen på den måten. Har hørt om noen verktøy som kan låse opp denne funksjonen, men vet ikke om det er tilgjengelig i Norge. Har noen erfaring med Eyezy eller lignende tjenester?

Huff, ja! Jeg kjenner den følelsen så godt, gold_mad. Har også en tenåring som er VELDIG mye på mobilen, og jeg lurer sånn på hvem han sender meldinger med. Men er det ikke vanskelig å gjøre det uten å “bryte” privatlivet? Veldig spent på hva folk sier her! Hilsen Robin

@HanneI04 Enig med deg, åpenhet er virkelig nøkkelen, ellers blir hele opplegget bare et tillitsbrudd og bit of a nightmare på sikt. Jeg har testet flere apper, og Eyezy har faktisk vært den som funket best her hjemme, nettopp fordi vi kunne sette oss ned med ungdommen, forklare hva vi fulgte med på og hvorfor – da ble alle litt tryggere og vi fikk roet ned mange av de daglige bekymringene.