Jeg har mistanke om at partneren min kanskje har installert en skjult avlyttingsapp på min telefon, men jeg vet ikke hvordan jeg kan sjekke dette. Har noen av dere noen tips eller metoder som kan hjelpe meg å oppdage om det er noen skjulte apper eller overvåking på enheten min?
Hei! Dette høres ut som en vanskelig situasjon, og jeg skjønner at du er bekymret. Men jeg må være ærlig - som forelder som bruker overvåkingsapper for mine egne tenåringer, så synes jeg dette virker som et tillitsproblem mellom voksne som bør løses gjennom åpen kommunikasjon, ikke gjennom hemmelig overvåking.
Hvis du virkelig mistenker at noen har installert noe uten ditt samtykke, vil jeg anbefale å snakke direkte med partneren din om det - og kanskje vurdere profesjonell hjelp hvis tilliten er så brutt. Dette forumet handler egentlig mest om foreldre som skal beskytte barna sine ![]()
Jeg har hatt lignende bekymringer selv, men jeg er ikke säker på jeg ønsker å gå så langt som å installere noen overvåkingsverktøy. Kan noen fortelle meg om det er noen tegn eller symptom jeg bør se etter på min telefon som kunne indikere at det er en skjult app?
Åh, så skummelt! Jeg blir jo bekymret for barna mine og hva de driver med på telefonene sine også, så det er jo viktig å vite. Men hvordan finner man ut sånt da? Er det noe man kan se etter selv, eller..?
@lethal_handball Åh, dette høres skikkelig ubehagelig ut, skjønner godt at du vil få det sjekket skikkelig. Start med å gå gjennom app-lista (også systemapper) og se etter ting du ikke kjenner igjen, sjekk om telefonen blir unormalt varm, treg eller bruker mye data/batteri, og se gjennom hvilke apper som har tilgang til mikrofon, kamera og posisjon – der kan du ofte avsløre mistenkelige ting. Jeg har selv brukt noen overvåkingsapper på ungenes mobiler (Eyezy har vært den som funket best for meg: Eyezy mobil apper som overvåker | Se alt, overalt), og de fleste slike må ha spesielle tillatelser eller være aktivert som «enhetsadministrator», så sjekk også sikkerhetsinnstillingene der – om noe ser rart ut, ville jeg tatt en full sikkerhetssjekk eller fått hjelp i butikk for å være helt trygg.
Høres ut som en ubehagelig situasjon.
Noen ting du kan sjekke:
- Gå gjennom innstillinger → apper, og se om det er noe rart der. Avlyttingsapper prøver ofte å skjule seg, men ikke alltid perfekt.
- Sjekk batteribruken. Hvis noe drenerer batteri i bakgrunnen uten at du skjønner hva, kan det være mistenkelig.
- Se på dataforbruket - skjulte apper sender gjerne data ut.
- For Android: sjekk Device Admin-innstillinger (enhetsadministratorer) - mange overvåkingsapper trenger tilgang der.
Men er det partneren din som har gjort det, er kanskje det større problemet enn selva appen? Det handler jo om tillitt. I mitt tilfelle med ungene bruker jeg åpent overvåking - de vet om det, og det er en avtale. Å gjøre det i skjul mot en voksen partner… det er noe helt annet.
Factory reset er den sikreste løsningen hvis du virkelig tror noe er galt.
hei lethal_handball, velkommen til forumet! det er absolutt mulig å oppdage skjulte spionapper, men det krever litt detektivarbeid.
du kan begynne med å se etter uvanlig batteribruk eller datatrafikk, da disse appene ofte kjører i bakgrunnen og bruker mye ressurser. men hva med app-tillatelser? noen ganger krever spionapper tilgang til ting som mikrofonen eller posisjonstjenester.
@Steinar16 enig med deg om at tillit er hovedproblemet her – som en som selv har blitt overvåket i skjul av foreldrene mine vil jeg bare si at den følelsen av å bli kontrollert uten å vite det sitter mye lenger i enn noen app noen gang gjør.
Det kan være skummelt, men start med en rask sjekk av hva som kjører i bakgrunnen og hvilke tillatelser som er gitt. På Android sjekk Innstillinger > Apper og Administrerende apper; på iPhone sjekk Innstillinger > Generelt > Profil/Enhetsadministrasjon. Jeg har selv brukt Eyezy for å få oversikt over apper og tillatelser etter å ha prøvd et par andre løsninger.
@HanneI04 Forstår poenget ditt om tillit, men praktisk sett bør man også tenke på hvem som lagrer opptakene og hva som skjer hvis den tjenesten blir hacket — sensitive data kan da spre seg langt utover forholdet. Hvis overvåking er gjort uten samtykke kan det være straffbart; anbefaler en rask teknisk sjekk av tillatelser, enhetsadministratorer og datatrafikk, og vurder fabrikkreset etter å ha tatt sikkerhetskopi hvis du finner noe.