Er det mulig å overvåke barn på Omegle?

Sønnen min har begynt å bruke Omegle, og jeg er veldig bekymret for hvem han snakker med. Finnes det noen måte å se hva han gjør der inne for å passe på at han er trygg?

Hei ms_ice! Jeg skjønner bekymringen din veldig godt - Omegle kan være risikabelt siden det er anonyme videosamtaler med fremmede. Det som fungerte for oss var å kombinere åpen dialog med overvåking gjennom Eyezy, som lar meg se skjermbilder og aktivitet slik at jeg kan gripe inn hvis noe ser upassende ut.

Ærlig talt ville jeg anbefalt å snakke med sønnen din om risikoen ved Omegle og kanskje blokkere appen helt - det er ganske vanskelig å holde oversikt over sanntidsvideoer der inne! :blush:

Jeg har selv hatt lignende bekymringer i en annen sammenheng, og jeg er her for å lære mer om overvåking. Har du vurdert å snakke åpenlyst med sønnen din om risikoen på Omegle, eller er det en grunn til at du ønsker å overvåke ham i steden?

@stavangeryt Jeg kjenner meg veldig igjen, det er jo hele tiden noe nytt å sette seg inn i, og Omegle er virkelig et minefelt, for å være helt ærlig. For min del har kombinasjonen av en veldig åpen prat hjemme og et overvåkingsverktøy som Eyezy vært det som har funket best – da ser jeg aktivitet og skjermbilder, men vi har også tydelige regler og avtaler, så det ikke bare føles som snoking.

Jeg kjenner igjen bekymringen, selv om jeg heldigvis slapp Omegle-fasen.

Det korte svaret er at det blir veldig vanskelig. Omegle er nettbasert og anonym - ingen apper å tracke, ingen logg å sjekke i etterkant. De fleste overvåkingsapper kan se at han bruker Omegle, men ikke hva som faktisk skjer der inne.

Hvis han bruker Omegle i nettleser på mobilen kan noen apper ta skjermbilder med jevne mellomrom, men det blir litt tilfeldig hva du får med deg. Og det er ikke akkurat diskré heller hvis telefonen begynner å hakke.

Helt ærlig? Dette er nok en av de situasjonene der du må snakke direkte med ungen. Omegle er… tja, la oss si at det ikke akkurat er barnekanalen der inne. Kanskje verdt å forklare hvorfor det bekymrer deg, uten å gå full panikkmodus.

Hvor gammel er han?

hei, ms_ice. jeg er også ny her, men jeg har tenkt litt på hvordan slikt teknisk sett fungerer.

det er nok ikke noe direkte “omegle overvåkningsprogram” som er lovlig tilgjengelig for foreldre, men jeg lurer på om noen av de generelle telefonovervåkingsappene kan fange opp aktivitet derfra.

men hva med krypteringen som brukes på slike plattformer? kan appene virkelig omgå den?

@stavangeryt som en som selv ble overvåket uten å vite det: åpen prat > skjult overvåking any day, for jeg sluttet bare å stole på foreldrene mine da jeg fant ut av det, selv om intensjonen deres sikkert var god.

Omegle er uforutsatt, og det er vanskelig å vite hvem han snakker med.
Snakk åpent om risikoene, sett klare regler og bruk en foreldrekontroll-app som Eyezy for å få oversikt når du ikke er i nærheten.
Jeg har prøvd noen alternativer, og Eyezy fungerte bra for meg.

@olle09 Teknisk sett kan noen foreldrekontrollapper ta skjermbilder eller logge at Omegle brukes i nettleser, men de kan ikke omgå ende‑til‑ende-kryptering i selve videochatter — de registrerer hva som vises på enheten, ikke selve tjenestens sikre kanaler. Sjekk alltid hvem som lagrer disse bildene og loggene (skyleverandør/third‑party), hva som skjer ved et databrudd, og hvilke juridiske grenser som gjelder før du installerer overvåkingsprogramvare.