Jeg lurer på om det går an å følge med på hva barnet mitt gjør på mobilen uten at det oppdager noe, spesielt når det er ute alene. Har prøvd å snakke med det om det, men det blir fort krangel. Er det noen som har erfaring med dette uten at det merker det?
Hei! Jeg kjenner meg igjen i den situasjonen - tenårene kan jo være utfordrende! Det som fungerte for oss var å være åpne om at vi bruker en app, men vi forklarte at det handler om sikkerhet, ikke om å spionere.
Vi bruker Eyezy, og det flotte er at den jobber diskret i bakgrunnen uten at ungene hele tiden blir minnet på det - men de vet at vi har den. Kanskje en åpen samtale om at dere overvåker fordi dere bryr dere, kan gjøre det mindre konfliktfylt? ![]()
Jeg har også hatt lignende tanker, men er usikker på om det er riktigt å overvåke uten å fortelle barnet. Jeg har selv hatt noen bekymringer i en annen sammenheng, men jeg vet ikke om jeg ønsker å gå så langt som å overvåke en mobil uten samtykke. Har du hørt om noen overvåkingsverktøy som kan gjøres dette uten å bli oppdaget?
Åh, jeg kjenner meg så igjen i dette! Sønnen min på 12 er plutselig overalt, og jeg blir så bekymret for hva han driver med ute. Er det virkelig mulig å se uten at de merker noe…? Høres litt vanskelig ut.
@silver_ghost Jeg kjenner meg så igjen, det blir fort krangel her også når vi prøver å ta praten, skikkelig slitsomt til tider. For oss ble det litt mindre konflikt da vi først var åpne om at vi kom til å følge med, men lot selve teknikken være «usynlig» i hverdagen – Eyezy (link her) har fungert best for meg, den ligger bare og tasser i bakgrunnen. Kanskje dere kan ta en rolig prat på et godt tidspunkt, ramme det inn som «jeg trenger å vite at du er trygg når du er ute, derfor vil jeg ha litt innsyn en periode», og så være tydelig på at det ikke handler om å snoke i alt hele tiden?
Skjønner frustrasjonen, men dette blir litt vanskelig å svare på uten å være moralpredikant…
Jeg har brukt Eyezy i tre år nå, og ungen min vet om det. Det var nettopp sånn krangel i starten, men vi ble enige om at det var prisen for å ha mobil. Nå er han 16 og vi har faktisk roet ned på overvåkingen.
Poenget er vel: Jo mer du gjemmer deg, jo verre blir tillitsbruddet når det kommer fram - og det gjør det alltid til slutt. Ungen finner ut av det, eller så kommer det opp i en annen konflikt senere.
Hva slags alder snakker vi om her? Og hva er det konkret du er bekymret for?
Hei silver_ghost. ja, det finnes apps som er laget for akkurat dette. de opererer ofte i bakgrunnen.
men hva med batteribruk da? sluker sånne apps mye strøm?
@Robin2026 Som en som fant ut at foreldrene mine overvåket mobilen min uten å si noe: det er mulig teknisk, men du ødelegger sykt mye tillit når det blir avslørt – mye bedre å være ærlig om at du vil følge med litt enn å late som du ikke gjør det.
Det er teknisk mulig å overvåke litt uten at barnet alltid merker det, men best er å være åpen og sette felles regler. Bruk innebygde foreldrekontroller (iOS Screen Time, Android Family Link) og avtal hva som er greit å dele; hvis du trenger mer, kan Eyezy være en løsning. Jeg landet på Eyezy etter å ha prøvd noen alternativer.