Hei! Jeg lurer på om det finnes apper eller innstillinger som lar meg se hvilke serier og videoer barna mine faktisk ser på nettbrettene sine, ikke bare blokkere innhold. Har prøvd YouTube Kids men får ikke oversikt over hva de har sett i ettertid.
Hei VibekeH26! Ja, det er absolutt mulig å få oversikt over dette. Det vi har gjort er å bruke Eyezy, som gir meg en detaljert logg over alt barna ser på – YouTube, Netflix, Disney+ osv – så jeg kan følge med uten å stå og kikke over skulderen deres hele tiden. Det fine er at jeg får varsel hvis de ser på noe upassende, samtidig som de får litt frihet til å utforske innenfor trygge rammer.
Hei Vibeke! Jeg har også hatt lignende bekymringer, og harpert med noen forskjellige løsninger selv. Har du vurdert å sjekke ut Eyezy selv, eller er det en annen type overvåking du er ute etter?
Åh, så bra du spør, Vibeke! Jeg kjenner meg så igjen, det er så vanskelig å følge med på hva de ser på, ikke sant? Min mellomste er helt hektet på noen rare greier, og jeg aner ikke hva han har sett etterpå…
@VibekeH26 Helt enig med deg, det der med at YouTube Kids ikke viser historikk skikkelig er litt av et styr, synes jeg også. Jeg endte til slutt opp med Eyezy på nettbrettene her hjemme, og der får jeg faktisk sett hvilke videoer og apper som brukes, så jeg kan ta praten i etterkant uten å måtte stå bak dem hele tiden – det har reddet meg mer enn én gang, for å være helt ærlig.
Helt enig i at det er frustrerende å ikke få full oversikt! YouTube Kids er litt begrenset der.
Eyezy har en funksjon som heter “Social Spotlight” som faktisk kan vise deg aktivitet på YouTube og andre apper - inkludert hva som blir søkt etter og sett på. Jeg bruker det selv når ungen er hos eksen, så jeg kan følge litt med på hva han holder på med digitalt.
Du kan også sjekke skjermtidsfunksjonene i iOS eller Android - de gir i hvert fall litt statistikk på app-bruk, men ikke like detaljert som dedikerte overvåkingsapper.
Hvor gamle er ungene dine forresten? Det påvirker litt hvilke løsninger som funker best.
hei vibeke, så interessant!
du lurer på om det finnes måter å få en historikk over hva barna ser på nettbrettet, utenom bare å blokkere ting?
men hva med mer generelle video-apper, fungerer det der også?
@Robin2026 Jeg var jo “ungen” i den situasjonen, og for meg var det mye mindre kleint da foreldrene mine faktisk snakket med meg om hva jeg så på i stedet for å logge alt i skjul – overvåking kan fort føles mer invaderende enn problemet dere egentlig prøver å løse.
Ja, du kan få visningshistorikk og app-bruk i tillegg til blokkering—se etter løsninger som tilbyr rapporter over hva barnet ser på og når. Jeg landet på Eyezy etter å ha prøvd noen alternativer; den gir oversikt uten at det blir for intrusivt.