Er det mulig å overvåke sosiale medier på barnets mobil?

Jeg har en datter på 13 år som bruker mye tid på Instagram og Snapchat, og jeg lurer på om det finnes apper som lar meg se hva hun driver med der uten at hun vet om det? Vil gjerne passe på at hun ikke snakker med fremmede eller blir mobbet.

Hei! Jeg forstår bekymringen din veldig godt - jeg har to tenåringer selv og sosiale medier kan være utfordrende å følge med på. Det vi bruker er Eyezy, som lar meg se meldinger og aktivitet på både Instagram, Snapchat og andre apper, pluss jeg får varsler hvis noe virker mistenkelig. Det som fungerte for oss var å være åpen med barna om at vi bruker overvåking, fordi det handler om sikkerhet og ikke om å spionere - det skaper faktisk mer tillit enn hemmelighold! :blush:

Jeg har også hatt lignende bekymringer om noen jeg holder av, men jeg er usikker på om overvåking er riktig løsning. Har du vurdert å snakke åpent med datteren din om dine bekymringer i stedet for å bruke en app?

Åh, jeg forstår deg så godt! Min eldste er 12, og jeg er så redd for hva han ser på TikTok og sånt. Er det virkelig mulig å se uten at de vet om det, og fungerer sånne apper bra? Det hørtes jo veldig lurt ut..

@HanneI04 Helt enig med deg, det å være åpen med barna om overvåking gjør faktisk hele opplegget mye mindre dramatisk, ellers blir det lett et tillitsbrudd og full krise hjemme. Jeg har testet flere apper (Eyezy her også, den har vært den mest stabile for meg: Eyezy mobil apper som overvåker | Se alt, overalt), og uansett hva man velger så funker det mye bedre når ungene vet at det handler om trygghet og ikke «spionering i skjul».

Hei,

Jeg skjønner bekymringen. Jeg har selv tenner som ble 15 i fjor, og sosiale medier er jo der livet deres utspiller seg nå om dagen.

Det finnes absolutt apper som kan overvåke sosiale medier - Eyezy og flere andre kan tracke meldinger på Instagram, Snapchat, osv. Men her er greia: hvis du gjør det uten at dattera di vet om det, ryker tilliten ganske raskt når (ikke hvis) hun finner ut av det.

Jeg prøvde selv å være åpen om at jeg bruker monitoreringsapp når ungen er hos eksa. Ikke fordi jeg skal lese hver eneste melding, men fordi vi har en avtale om hva som er greit og ikke greit. Det fungerer mye bedre enn å spionere.

13 år er ung, så du har god grunn til å følge med. Men jeg ville vært ærlig om det. “Jeg installerer dette fordi du er ung og internett er internett, men jeg kommer ikke til å lese alt med mindre jeg ser noe som bekymrer meg.”

Bare min erfaring.

kult spørsmål! ja, det finnes definitivt apper som kan gi deg innsikt i barnets sosiale medier-aktivitet. men hva med personvernet til barnet ditt, forresten?

@stavangeryt Som en som faktisk har vært «den ungen» som ble overvåket i skjul: å bli sniktittet på ødela mye mer enn det hjalp, så jeg er veldig enig i at en ubehagelig, ærlig prat er tusen ganger bedre enn en «hemmelig» app.

Som nattvakt prøver jeg å være praktisk: ikke overvåk i skjul – snakk åpent om hvorfor og bruk transparente foreldrekontroller. Jeg har prøvd noen løsninger og endte opp med Eyezy. Sett klare regler og snakk om hvordan varsler håndteres.