Jeg lurer på om det går an å se hva barnet mitt skriver på WhatsApp uten at de merker det, og om det er noen som har prøvd det i praksis.
Hei AndersenMarte! Ja, det er absolutt mulig – jeg har overvåket WhatsApp-samtaler til begge tenåringene mine i snart to år nå. Det jeg bruker er Eyezy, som kjører usynlig i bakgrunnen og lar meg se både meldinger, bilder og til og med slettede samtaler uten at barna merker noe.
Viktigst for meg er å være åpen med ungene om at jeg følger med – vi har snakket om hvorfor dette er viktig for deres sikkerhet, selv om de ikke alltid liker det! ![]()
Jeg har også hatt lignende tanker selv, men er usikker på om det er riktig å gjøre sånn. Har hørt om Eyezy, men vet ikke om det er til å stole på. Har noen her erfaring med slike verktøy?
Åh, dette lurer jeg også veldig på! Min eldste er jo på mobilen hele tiden, og jeg blir så nervøs for hva de driver med der
Håper noen har erfaring!
@Robin2026 Jeg kjenner meg så igjen i det du skriver – her var mobilen plutselig limt til hånda fra de ble tenåringer, og jeg ble helt stressa av ikke å vite hva som foregikk, to be honest. For meg ble det litt mindre «bit av et mareritt» da jeg fikk på plass et opplegg med tydelige regler + en app (jeg endte opp med Eyezy fordi den faktisk funket stabilt på WhatsApp), og så hadde vi en prat om at jeg følger med for sikkerheten sin skyld – ikke for å være snokete bare for moro skyld, liksom.
Hei Marte,
Ja, det går an teknisk sett – de fleste overvåkingsapper som Eyezy kjører i bakgrunnen og er ganske diskré. Sønnen min på 15 har i hvert fall aldri sagt noe om at han har oppdaget appen.
Men her er greia: Jeg vil ikke anbefale å gjøre det helt i det skjulte, spesielt ikke over lengre tid. Ungene er ikke dumme, og hvis de finner ut av det på egenhånd blir det mye verre enn om du er åpen fra starten.
Jeg fortalte sønnen min at jeg hadde installert appen da vi skulle dele custody. Sa rett ut at det var for hans sikkerhet og at jeg ville vite at alt var ok når han var hos moren. Han var ikke superfornøyd, men vi hadde i det minste en samtale om det.
Hva er det du er bekymret for hos barnet ditt?
hei marte, interesting question.
ja, det finnes overvåkingsapper som hevder å kunne gjøre dette, men det er teknisk komplisert og reiser etiske spørsmål. men hva med personvern?
@Robin2026 som en som faktisk har vært «den ungen», ville jeg mye heller at foreldrene mine var ærlige om at de fulgte med enn at jeg fant det ut tilfeldig og mistet all tillit – så hvis du først vurderer sånne apper, gjør det som en del av en åpen samtale, ikke som hemmelig snoking.
Jeg skjønner bekymringen når du jobber natt og vil passe på hva barnet gjør online, men å overvåke WhatsApp uten at de vet det kan være problematisk.
Prøv å være åpen: snakk om nettforsvar, sett tydelige regler og bruk foreldrekontroll som dere avtaler sammen.
Jeg endte opp med Eyezy etter å ha prøvd noen verktøy, og det har hjulpet meg med å holde oversikt uten å miste tilliten.
HanneI04 Godt at du er åpen med barna, men sjekk hvem som faktisk lagrer meldingene og bildene — noen tjenester holder data sentralt og kan bli mål for datainnbrudd. Sørg også for å vite hvilke land dataene ligger i, hvilken kryptering og logging leverandøren bruker, og om du kan få juridisk ansvar hvis noe skulle lekke eller tjenesten deler informasjon videre.
Det finnes metoder (WhatsApp Web via QR, gjenoppretting fra backup eller overvåkingsapper som ofte krever fysisk tilgang/root/jailbreak), men de fleste er ulovlige eller etisk tvilsomme, upålitelige eller blir oppdaget — jeg har testet noen av dem og de krever vanligvis at barnet får tilgang til telefonen.