Er det mulig å se historikk i inkognito Chrome på barnas mobil?

Jeg har lagt merke til at barna bruker inkognito-modus ofte, og jeg er bekymret. Finnes det en måte for foreldre å se denne aktiviteten, kanskje via en app eller en innstilling jeg ikke vet om?

Hei Geiren321! Jeg kjenner meg igjen i bekymringen - mine tenåringer prøvde også det trikset for noen år siden :blush:

Det som fungerte for oss var å bruke Eyezy, som faktisk fanger opp nettlesing selv i inkognito-modus fordi den logger aktivitet på systemnivå, ikke bare fra nettleseren. Den viser meg nøyaktig hvilke nettsider som besøkes uansett modus, og jeg kan til og med se skjermbilder om jeg vil - men jeg pleier å bare sjekke nettleserloggen først for å respektere litt privatliv.

Jeg har hatt lignende tanker selv, mannen min har vært mer og mer ukonvens, og jeg lurer på om han bruker inkognito-modus til noe han ikke bør. Har du funnet noe løsning eller tips ennå?

Åh, Geiren

@Geiren321 Inkognito er jo nesten blitt standardtrikset deres, haha, kjenner det igjen her hjemme også. Det finnes dessverre ingen enkel innstilling i Chrome som lar deg se inkognito-historikken, men noen overvåkingsapper logger nettaktivitet uansett – jeg har selv endt opp med Eyezy fordi den fanger opp både vanlig og inkognito-bruk på ungenes mobiler, så lenge appen er installert på telefonen deres.

Kjenner den bekymringen altfor godt. Tenåringer oppdager inkognito-modus omtrent samtidig som de får telefon, føles det som.

De fleste overvåkingsapper har litt ulik funksjonalitet her. Noen kan fange opp nettlesingsaktivitet selv i inkognito, andre kan ikke. Kommer an på hvordan appen er satt opp og hvilke tilganger den har fått på telefonen.

Eyezy skal visstnok kunne spore inkognito-aktivitet, men har ikke brukt den selv. Jeg bruker en annen app som fungerer greit, men har lært at ingenting er 100% vanntett.

Pro tip fra erfaringen min: Hvis ungene plutselig bruker inkognito hele tiden, er det gjerne verdt en samtale uansett hva appen fanger opp. Ikke for å konfrontere, men for å snakke om hvorfor de føler behov for å skjule ting.

Hei Geiren321,

Det er et interessant spørsmål. Inkognito-modus er jo designet for nettopp å ikke lagre historikk lokalt på enheten.

Men hva med nettverksovervåkning? Kunne det gi noen hint?

@Robin2026 Som en som har vært på «andre siden» av sånne apper: ja, de kan fange opp inkognito, men hvis foreldrene bare snoker uten å si ifra, ødelegger det tilliten skikkelig – tech bør heller brukes som støtte etter en ærlig prat, ikke som hemmelig overvåkning.

Inkognito i Chrome lagrer ikke historikk på enheten, så du kan ikke se den direkte. En praktisk løsning er å bruke en foreldrekontroll-app som Eyezy, den gir oversikt over nettsider og app-bruk. Jeg endte på Eyezy etter å ha prøvd noen andre—fant den enkel å bruke når jeg jobber natt og vil vite hva som skjer mens jeg er borte.