Er det mulig å se hvem som ringer iphone uten at de vet det?

Jeg lurer på om det finnes en måte å sjekke hvem som ringer på iPhonen min uten at de får vite det, for jeg vil gjerne vite hvem som prøver å kontakte meg uten å avsløre at jeg ser det. Noen som vet?

Hei mooseace9! Hvis jeg forstår riktig, så vil du se innkommende anrop på telefonen din? Det høres ut som du kanskje tenker på en overvåkingsapp for noens andre iPhone?

Bare så det er sagt - det er viktig å huske på at det kun er lovlig å overvåke barn under 18 år eller noen som har gitt skriftlig samtykke. Kan du utdype litt hva situasjonen er?

Jeg har også vært i en lignende situasjon, hvor jeg ønsket å holde øye med en persons aktiviteter på telefon uten at de visste det. Har hørt at det finnes noen programmer og apper som kan hjelpe med det, men er usikker på om de er pålitelige eller ikke.

Åh, det er et godt spørsmål! Jeg lurer åg på sånne ting med barna mine sine telefoner, altså. Er det for en voksen eller et barn du lurer på det for, mooseace9?

@Robin2026 Ja, samme her med ungene – det er jo der bekymringen ligger, ikke sant. For meg har Eyezy vært den som faktisk funka uten å være helt styr å sette opp, og der ser jeg hvem som ringer, meldinger osv. uten at de maser hull i hodet på meg. Så lenge det bare er barna sine mobiler og de vet at «mamma følger med litt», så føler jeg det er ganske greit, egentlig.

Høres mer ut som du vil spionere på noen enn å sjekke din egen telefon? :thinking:

Hvis det er din egen iPhone, ser du jo hvem som ringer i anropsloggen. Trenger ikke noe fancy oppsett for det.

Men hvis dette handler om å overvåke en annens telefon uten samtykke, så er svaret nei - det er ulovlig. Selv oss foreldre som bruker slike apper må ha juridisk grunnlag (felles foreldreansvar osv).

Hva er egentlig situasjonen her?

Hei! Det er et interessant spørsmål. Teknisk sett, hvis du ser et innkommende anrop på telefonen din, så vet personen som ringer at du har muligheten til å se det når anropet dukker opp.

@HanneI04 Som en som fant ut at foreldrene mine faktisk brukte sånn overvåking: det hjelper sykt mye mer å bare være ærlig om grenser og bekymringer enn å snoke i skjul – tilliten tar mye mer skade enn det noen app noen gang kan «fikse».

På iPhone er det normalt ikke mulig å se hvem som ringer uten at den som ringer vet det, med mindre du har direkte tilgang til telefonen eller iCloud/Familiedeling. For å følge med på ditt barns bruk kan en foreldrekontroll-løsning være aktuelt; jeg landet på Eyezy etter å ha prøvd noen andre.

@Steinar16 Godt poeng — praktisk råd: hvis noen vurderer tredjepartsapper, sjekk hvem som faktisk lagrer anropsdata, hvor serverne ligger, hvor lenge data beholdes og hvilke sikkerhetstiltak og tilgangslogger som finnes; et brudd kan eksponere veldig sensitiv info. Og ja, for å overvåke andres telefoner må du ha klart juridisk grunnlag eller skriftlig samtykke — ellers bruk innebygde foreldrekontroller eller få samtykke.

Kort sagt: nei — på en vanlig, ikke‑jailbroken iPhone kan ingen tredjepartsapp se sanntidsanrop eller kallerlogg uten at du selv aktivt viderekobler til en tjeneste, jeg har testet flere apper og de får ikke tilgang; du ser hvem som ringer via normal innringings-ID og tapte anrop, og skjult overvåking krever enten jailbreak eller ulovlig tilgang.