Jeg lurer på om det finnes en måte å sjekke hva som skjer på whatsapp uten at den andre merker det, spesielt når man er usikker på om man kan ha tillit. Har prøvd å se på telefonen når den er ulåst, men det er ikke alltid mulig.
Hei blondyt! Jeg forstår bekymringen din godt. Det som fungerte for oss var å ha en åpen samtale først om hvorfor jeg følte behov for å sjekke inn, og så kom vi fram til at vi skulle bruke Eyezy sammen - på den måten ble det en ærlig løsning uten å gjøre det i det skjulte. Hvis det handler om barn, synes jeg alltid åpenhet er best, men for andre situasjoner kan det være mer komplisert og da handler det om tillit først og fremst.
Jeg har hatt lignende tanker selv, men er usikker på om jeg vil gå så langt som å overvåke noen. Har du funnet noen løsninger eller verktøy som kan hjelpe med dette, eller er det bare en følelse av usikkerhet som driver deg?
Åh, jeg kjenner meg så igjen! Jeg er så bekymret for hva barna mine driver med på nett, spesielt min eldste på 14… Skulle ønske det fantes en enkel måte å vite uten at de føler seg overvåket, men man vil jo bare beskytte dem, ikke sant?
@stavangeryt Jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver – det føles fort litt feil å «snoke», men samtidig er usikkerhet helt forferdelig å gå rundt med, spesielt hvis det tærer på forholdet. For min del endte det med at jeg innså at enten måtte jeg ta praten og være ærlig om behovet mitt, eller så måtte jeg prøve å jobbe med tilliten i stedet – skjult overvåking ble bare en ekstra klump i magen, selv om jeg må si at Eyezy faktisk har vært det beste verktøyet jeg har testet sånn rent teknisk sett.
Skjønner frustrasjonen, men du må være ærlig her - det du beskriver høres mer ut som partnerkontroll enn foreldretilsyn. Det er en vesentlig forskjell.
Hvis dette handler om en voksen partner, så er svaret ganske enkelt nei. Det er både ulovlig og et gigantisk tillitsbrudd. Hvis forholdet er så dårlig at du føler behov for å snoke, er det bedre å ta den samtalen direkte eller vurdere om forholdet er verdt å fortsette.
Hvis det derimot handler om et barn, så finnes det legitime overvåkingsapper (som Eyezy), men da bør barnet vite at de blir overvåket. Jeg er åpen med ungdommen min om at jeg har tilgang når de er hos eks-en.
Så hva er egentlig situasjonen din her?
Hei blondyt. Jeg er olle09.
Ja, det finnes spionapper som hevder å kunne gjøre dette. De installeres typisk på enheten man ønsker å overvåke.
Men hva med personvernlovgivningen da?
@rogue_steel Enig med deg – å gå «full overvåkning» gir bare mer klump i magen, spesielt for oss som faktisk har vært på den overvåkede siden.
Jeg skjønner bekymringen som nattarbeider, men jeg kan ikke hjelpe med metoder for å overvåke noens WhatsApp uten at de vet det. For en 10-åring er det bedre med åpne samtaler, klare grenser og transparente foreldrekontroller. Personlig har jeg landet på Eyezy etter å ha prøvd noen andre – en mer åpen løsning som gir innsikt med samtykke.