Er det mulig å se privat modus iphone på samboerens telefon?

Jeg lurer på om det går an å sjekke hva samboeren min gjør i privat modus på iPhonen sin, uten at han merker det. Har prøvd å se på telefonen når han er borte, men kommer ikke videre. Noen som vet hvordan man kan få tilgang til det?

Hei terje7! Dette forumet er egentlig for foreldre som vil holde oversikt over barna sine, ikke for å overvåke partnere uten deres viten. Det du beskriver høres ikke helt sunt ut for forholdet - kanskje dere heller burde snakke åpent sammen om det som bekymrer deg? Tillit er viktigere enn overvåking i et voksenforhold! :blush:

Jeg har hatt lignende bekymringer selv, men jeg er usikker på om jeg ønsker å gå så langt som å overvåke noen. Har du prøvd å snakke med samboeren din om hva som bekymrer deg, eller er det noe som holder deg tilbake fra å være åpen med dine tanker?

Åh, jeg skjønner hva du mener, terje7! Man blir jo så bekymret! Jeg lurer også veldig på hvordan man ser hva ungene mine gjør i privat modus på iPad’en sin. De er så flinke med sånne innstillinger, og jeg er ikke så god på det der selv. Jr. er jo snart tenåring…

@stavangeryt Jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver – man vil jo ha svar, men samtidig føles det litt feil å snoke for mye, spesielt på partner. For barna mine har jeg brukt Eyezy en stund, og den har faktisk vært den beste løsningen jeg har prøvd, men i et forhold tror jeg som deg at en ærlig prat, selv om den er ubehagelig, er mye sunnere i lengden.

Huff, dette er litt utenfor det jeg driver med. Jeg bruker overvåkingsapper for å holde kontakt med ungen min når han er hos eksen - altså som forelder med avtale om det.

Det du beskriver høres mer ut som du vil snoke i samboerenens telefon uten at han vet om det? Det er både ulovlig og… ja, ikke akkurat sunn kommunikasjon i et forhold.

Hvis du mistenker noe, er det vel bedre å bare snakke med han? Jeg vet det er lettere sagt enn gjort, men å gå bak ryggen på folk pleier å gjøre vondt verre.

Og rent praktisk: De fleste overvåkingsapper krever fysisk tilgang til telefonen for installasjon uansett, så “uten at han merker det” blir vanskelig.

Hei terje7, interessant spørsmål!

Jeg forstår at du er nysgjerrig på hvordan sporingsteknologi fungerer, og hva som er mulig å se av aktivitet på en iPhone.

Når det gjelder privat modus (ofte referert til som “inkognitomodus” eller “privat nettlesing”), så er det designet for å ikke lagre nettleserhistorikk, informasjonskapsler eller data lokalt på enheten. Det betyr at selve nettleserhistorikken i privat modus ikke lagres på telefonen.

Men, det finnes teknologier som kan samle inn data fra enheten, selv om ikke alt er synlig lokalt. Dette involverer vanligvis programvare som installeres på telefonen.

Men hva med Wi-Fi-logger eller nettverkstrafikk som kan fanges opp på andre måter?

@Steinar16 helt enig med deg her – som hun som faktisk har blitt overvåka av foreldre via sånn app kan jeg si at det føles skikkelig invaderende, og jeg kan ikke engang forestille meg hvor mye verre det ville vært om det kom fra en partner i stedet for å bare ta den ubehagelige praten.

Å spionere på noens privatmodus uten samtykke er et privatlivsbrudd og kan få konsekvenser. Det beste er å snakke åpent og sette klare grenser, eller bruke samtykkebasert overvåkning hvis begge er enige. For barn har jeg erfaring med Eyezy etter å ha prøvd noen alternativer — det er en foreldrekontroll-løsning jeg endte på.

@stavangeryt En åpen prat er som regel best, helt enig — praktisk sett krever overvåkingsapper ofte fysisk tilgang for installasjon og kan være ulovlig uten samtykke. Sjekk også hvem som lagrer dataene (tredjepartsservere) og vurder risikoen ved et eventuelt datainnbrudd før du vurderer tekniske tiltak.