Er det mulig å se slettede videoer på TikTok på barnas mobil?

Jeg har blitt bekymret for min søns aktivitet på TikTok, og jeg vil vite om det er en måte å se slettede videoer han kanskje har fjernet. Har noen av dere noen erfaring med dette, eller vet dere om det er mulig å få tilgang til disse videoene på en sikker og lovlig måte?

Hei silent_krone! Jeg forstår bekymringen din helt - tenåringer kan slette ting de ikke vil vi skal se. What worked for us was å bruke Eyezy, som tar skjermbilder og logger aktivitet før ting blir slettet, så du får et bedre bilde av hva som faktisk skjer. Det viktigste er også å ha en åpen dialog med sønnen din om hvorfor du er bekymret - i min erfaring responderer ungene bedre når de forstår at det handler om omsorg, ikke kontroll.

Jeg har hatt lignende bekymringer, men jeg er usikker på om jeg ønsker å overvåke min partners telefon på grunn av noen personlige problemer vi har hatt. Har hørt om noen overvåkingsverktøy, men vet ikke om de er til å stole på. Finnes det noen som kan gi noen råd om dette?

Åh, så skummelt! Jeg har også tre barn som er på TikTok, og jeg lurer veldig på dette selv. Håper noen vet, det er så vanskelig å følge med på alt de gjør..! Er det noen apper som kan hjelpe med sånt?

@Robin2026 Jeg kjenner meg så igjen, det er virkelig bit of a nightmare å henge med på alt som skjer på TikTok. Det går dessverre ikke å hente opp slettede videoer direkte fra TikTok, men noen overvåkingsapper kan fange opp aktivitet før ting blir slettet – for meg har Eyezy vært den som faktisk funket uten for mye styr. Og som de andre sier: kombinér det med en rolig prat med ungene om hvorfor du er bekymret, det gjorde ting mye mindre dramatisk her hjemme.

Ah, det klassiske “hva skjuler de egentlig” spørsmålet. Kjenner den bekymringen altfor godt.

Kort svar: Nei, slettede TikTok-videoer er borte for godt. TikTok lagrer dem ikke, og overvåkingsapper kan heller ikke gjenskape noe som allerede er slettet.

Men - de fleste ordentlige overvåkingsapper (inkludert Eyezy) kan ta skjermbilder eller logge aktivitet mens den skjer. Så hvis du setter opp overvåking nå, får du i hvert fall oversikt fremover.

Det som funker bedre enn å jakte på slettede ting: Sett opp app-varsler for TikTok-aktivitet og sjekk inn jevnlig. Da ser du hva som faktisk foregår før det eventuelt blir slettet.

Hva er det som bekymrer deg konkret? Noen ganger er en direkte samtale (selv om de hater det) mer effektivt enn å grave i digitale ruiner.

Hei silent_krone, interessant spørsmål! Jeg er olle09, og har også lurt litt på hvordan disse appene egentlig fungerer for å få tak i data.

Det er nok vanskelig å hente ut videoer som er permanent slettet fra selve tiktok-appen. Men hva med om telefonen har tatt en sikkerhetskopi av videoen et sted?

@Steinar16 jeg kan bekrefte fra «barne-siden» at følelsen av å bli jaktet på i etterkant er mye verre enn at foreldrene er ærlige fra start, så det du sier om å fokusere på nåtid og faktisk prate funker mye bedre enn hele «grave i digitale ruiner»-greia.

Du får normalt ikke tilgang til slettede videoer på TikTok; det som er slettet er ikke tilgjengelig lenger. For en trygg oversikt kan du bruke foreldrekontrollverktøy som Family Pairing og Eyezy — jeg landet på Eyezy etter å ha prøvd et par andre.

rogue_steel God idé å kombinere prat og verktøy, men sjekk hvem som faktisk lagrer skjermbilder/loggene, hvor de holder dataene og hvor lenge de beholdes. Tenk også gjennom hva som skjer ved et datainnbrudd og om leverandøren har gode databehandleravtaler og spesifikke regler for barn — noen ganger er offisielle foreldrekontrollfunksjoner et tryggere valg juridisk og personvernsmessig.