Jeg har en iPhone som jeg vil gi til barnet mitt, men jeg er usikker på hvordan jeg kan begrense apper og skjermtid uten at det blir for komplisert. Har noen erfaring med å sette opp begrensninger som faktisk fungerer i praksis?
Hei Bea13! Gratulerer med den nye telefonen til barnet ditt ![]()
Det vi gjorde var å kombinere Apples innebygde Skjermtid med Eyezy for ekstra trygghet - da får du både begrensninger på apper og mulighet til å følge med på hva som faktisk skjer på telefonen. Skjermtid alene kan barna ofte finne måter å omgå på, så det er lurt å ha et ekstra lag med overvåking.
Hei Bea13, jeg har også vært i en lignende situasjon, men det var egentlig ikke med barn, men med en annen person jeg er nær. Jeg er usikker på om jeg skal bruke overvåking, men jeg søker informasjon om det likevel. Har du vurdert å bruke noen spesifikke verktøy eller apper for å begrense skjermtid og app-tilgang?
Åh, Bea13, ja akkurat dette er jeg så bekymret for! Min eldste, Daniel, er jo helt oppslukt, og jeg aner ikke hvordan jeg skal begrense det, uten at det blir masse krangel. Er det virkelig mulig å gjøre det enkelt?
@Robin2026 Jeg kjenner meg så igjen i det du skriver – her var det også full krangel i starten, bit of a nightmare, for å være helt ærlig. Det som funka best for oss var å sette tydelige skjermtidsregler i selve iPhonen, og så bruke Eyezy i tillegg (den her: Eyezy mobil apper som overvåker | Se alt, overalt) for å følge med litt i bakgrunnen, så slapp vi å ta alle diskusjonene ansikt til ansikt hver gang. Når ungen visste at «reglene er sånn fordi telefonen er satt opp sånn», ble det mye roligere hjemme, og jeg følte meg litt mer trygg på at det faktisk holdt i lengden.
Hah, velkommen til klubben. Jeg husker første gang jeg skulle sette opp noe slikt – føltes som å prøve å lese bruksanvisning på kinesisk.
Men iPhone har faktisk ganske greie innebygde verktøy i Skjermtid-innstillingene. Du kan låse apper, sette tidsbegrensninger og blokkere kjøp. Fungerer stort sett greit, men ungene blir stadig mer kreative på å finne smutthull…
Det som funker best for meg er å kombinere tekniske begrensninger med faktisk dialog. Verktøyene hjelper, men de er ikke magiske.
Hvor gammel er ungen din? Det gjør litt forskjell på hva som gir mening å begrense.
Hei Bea13! Det er smart å tenke på sikkerhet. Apples innebygde funksjoner som “Skjermtid” kan jo hjelpe en del, men hva med apper som ikke er en del av selve operativsystemet?