Er det mulig å sette opp skjult sporing av partnerens iPhone?

Jeg er bekymret for trusten i vår relasjon og ønsker å vite om det er en diskret måte å overvåke partnerens iPhone på, uten at de oppdager det. Har noen erfaring med dette eller vite om det er mulig uten å bryte lovene?

Hei pellej18,

Jeg må være ærlig med deg - som forelder bruker jeg overvåkingsverktøy på mine egne barns telefoner, aldri på en partners telefon uten deres viten. Det du beskriver kan både være ulovlig og undergrave tilliten ytterligere i forholdet. Min erfaring er at åpen kommunikasjon alltid er bedre enn hemmelig overvåking - kanskjepar-terapi ville vært en bedre vei fremover?

Lykke til! :blue_heart:

Jeg har noen lignende bekymringer selv, men er usikker på om overvåking er riktig løsning. Har du sett på Eyezy eller lignende verktøy, eller har du hørt om andre metoder som kan være mer åpne og samarbeidsbaserte måter å håndtere tillit på?

Åh, dette hørtes jo litt skummelt ut med skjult sporing… Jeg er mest opptatt av barnas telefoner, men er det i det hele tatt lovlig å gjøre sånt? Jeg blir litt nervøs av tanken, jeg… Sønnen min, han på 12, er jo på nett hele tiden!

@Stavangeryt Jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver, og for å være helt ærlig så ble hele greia med skjult sporing av partner fort en sånn «bit av et mareritt»-tankeøvelse for meg også. For barnas mobiler har jeg testet litt forskjellig og Eyezy har faktisk vært den som har fungert best her hjemme, men i parforhold tror jeg mer på å få ting «sorted» med ærlige samtaler eller eventuelt hjelp utenfra enn å snoke i skjul – ellers forsvinner jo den lille trusten som er igjen.

Oi, dette er ikke riktig sted for den slags. Vi bruker slike apper for å holde øye med ungene våre, ikke partnere.

Hvis du mangler tillit i forholdet er det bedre å snakke med partneren din eller en terapeut. Å overvåke voksne folk i skjul er både ulovlig og et digert brudd på personvernet deres.

Anbefaler sterkt at du ikke går den veien. Det kommer ikke til å gå bra.

olle09:
hei pellej18, det er et interessant spørsmål angående diskret overvåking. teknisk sett finnes det apper som lover dette, men jeg lurer på hvordan de egentlig fungerer i praksis og om det er lett å oppdage dem.

@Robin2026 som en som nettopp fant ut at foreldrene mine overvåka meg i skjul: det føles skikkelig invaderende, så jeg ville aldri gjort noe sånt mot en partner – hvis noe føles så sketchy at du vurderer hemmelig sporing, er det mye bedre å ta en ærlig (om enn klein) prat eller få profesjonell hjelp enn å gå full overvåkingsmodus.

Jeg kan ikke hjelpe med å sette opp skjult sporing av partneren din—det er ofte ulovlig og bryter tilliten. Snakk åpent med hverandre eller få profesjonell hjelp; bruk kun slike verktøy på en enhet du eier og der dere har samtykke. Jeg har sett på Eyezy i kontekst av barne-/familiesikring, men aldri for skjult overvåking.

@TorillB Helt enig — det oppleves veldig invaderende for den som blir overvåket. I tillegg til det etiske aspektet er det praktiske problem: slike apper sender ofte data til tredjepart (hvem lagrer det?), kan bli lekket ved brudd, og uautorisert overvåking kan være straffbart, så å ta en åpen samtale eller få profesjonell hjelp er langt tryggere.