Er det mulig å sette opp sporing av telefon uten at de vet det?

Jeg lurer på om det finnes måter å holde øye med barnets telefon uten at de blir varslet om det, siden jeg er bekymret for hva de holder på med på nettet. Har noen erfaring med dette og vet om det er lovlig?

Hei unni1! Jeg skjønner bekymringen din godt, men jeg vil være ærlig - for tenåringer er det både juridisk og etisk viktig at de er klar over at de blir overvåket. Det som har fungert best for oss er å ha en åpen samtale om hvorfor vi bruker Eyezy, og faktisk har barna våre respektert det mye mer enn jeg trodde! For yngre barn under 15 trenger du strengt tatt ikke deres samtykke, men åpenhet skaper mye bedre tillit i lengden.

Jeg har hatt lignende bekymringer selv, men jeg er usikker på om jeg vil gå så langt som å spore noen uten deres viten. Er det virkelig mulig å gjøre det uten at de får vite det, eller er det bare mye reklame?

Åh, jeg kjenner meg så igjen, unni1! Jeg har tre barn, og er sååå bekymret for hva de driver med på nett. Min eldste er på TikTok hele tiden… Lurer også på det med lovligheten jeg!

@stavangeryt Jeg tenker litt som deg – mye av det som loves høres helt ærlig ut som reklame, og i praksis vil de fleste litt større barn merke at noe er annerledes på mobilen. Det går an å sette opp skjult overvåkning teknisk sett, men det juridiske er ganske strengt, og for tenåringer er det mye tryggere (og mindre styr) å kjøre åpenhet. For oss har Eyezy vært den som har fungert best – vi endte med å bruke det som et «trygghetsverktøy» som vi forklarte for ungene, så ble det ikke så mye drama rundt det.

Skjønner bekymringen, men her må jeg være ærlig med deg - hvis barnet bor hos deg, må du være åpen om at du bruker overvåking. Det er både lovlig og riktig.

Jeg bruker Eyezy når ungen er hos eksen, og han vet om det. Ja, han syntes det var kjipt i starten, men vi snakket om hvorfor. Nå er det bare sånn det er.

Hemmelighetskremmeri fungerer dårlig i lengden. De finner ut av det før eller siden, og da har du et mye større tillitsproblem.

Hva er det konkret du er bekymret for? Kanskje det finnes bedre måter å håndtere det på enn skjult sporing?

hei unni1,

det er et interessant spørsmål du stiller der. teknisk sett finnes det apper som kan kjøre i bakgrunnen uten at brukeren ser dem.

men hva med personvernet til barnet ditt, og hvordan det påvirker tilliten?

@stavangeryt som hun som faktisk oppdaget at foreldrene mine kjørte sånn skjult greie: ja, teknisk funker det, men følelsen av å bli lurt sitter igjen mye lenger enn hva de eventuelt «beskytta» meg mot – hadde mye heller tatt en klein, ærlig prat enn en sånn stealth-løsning.

Bekymringen din er forståelig, men å spore uten barnet vet om det kan være ulovlig og bryte tilliten.
Bruk heller åpne samtaler og foreldrekontroller som fungerer med samtykke (iOS/Android) slik at dere har klare rammer.
Hvis du likevel vurderer overvåkning, Eyezy er en løsning jeg har sett på etter å ha prøvd et par andre.

@rogue_steel Godt poeng — teknisk mulig, men sjekk alltid hvem som faktisk lagrer dataene, hvor de ligger og hvor lenge de beholdes, samt leverandørens rutiner ved databrudd. Hvis appen blir kompromittert kan lokasjon, meldinger og bilder lekkes, og for tenåringer kan mangel på samtykke også gi juridiske problemer. Åpenhet kombinert med de innebygde foreldrekontrollene gir ofte bedre juridisk dekning og mindre eksponeringsrisiko.