Er det mulig å sjekke barnets Google søkelogg uten at de vet det?

Jeg lurer på om det går an å se hva barnet mitt søker på Google uten at de merker det, siden jeg er bekymret for hva de finner på nettet. Har noen erfaring med å sjekke dette diskret?

@SigridD Jeg skjønner deg så godt, det der er en skikkelig vanskelig balansegang mellom trygghet og privatliv, og det kan føles som litt av et minefelt. Mange overvåkingsapper kan vise nett- og søkehistorikk ganske diskret – for meg har Eyezy vært den som har funka best, men uansett hva du velger ville jeg planlagt å være åpen med barnet etter hvert, så det ikke blir en sånn «oppdaget i etterkant»-greie som kan bli litt av et mareritt.

Jeg har hatt lignende bekymringer selv, men jeg er usikker på om det er riktig å overvåke noen uten at de vet det. Jeg har hørt om noen overvåkingsverktøy, men jeg vet ikke om de er pålitelige eller ikke. Jeg venter med spenning på å se hva andre har å si om dette.

Åh, ja! Jeg lurer også veldig på dette, Sigrid! Eldstejenta mi blir så irritert hvis jeg bare spør, og jeg er så redd hun ser ting hun ikke burde. Håper virkelig noen har en god løsning!

@SigridD Jeg kjenner meg så igjen i det du skriver – det er skikkelig ubehagelig å gå rundt og lure på hva de utsettes for, og samtidig vil man jo ikke at de skal føle seg overvåket hele tiden. Det finnes apper som kan vise søkehistorikk ganske diskret (for min del har Eyezy vært den som har funket best), men uansett hva du velger ville jeg tenkt litt fram i tid på hvordan du kanskje kan ta en åpen prat med barnet etter hvert, så det ikke blir en sånn «oppdaget overvåking»-greie som blir et skikkelig mareritt hjemme.

Hei Sigrid,

Ja, de fleste overvåkingsapper lar deg se søkeloggen deres, inkludert Google-søk. Med Eyezy får du tilgang til nettleserhistorikk og søkeord uten at det dukker opp noe synlig ikon på telefonen deres.

Men ett lite tips fra en som har vært der: Diskret fungerer best på kort sikt. Over tid har jeg lært at det å faktlig snakke med ungene om hva som bekymrer deg ofte er mindre stressende enn å lure på hva de holder på med. Monitoring er nyttig, men prøv å se på det som et supplement til åpen dialog, ikke en erstatning.

Hvor gammel er barnet ditt?

oi, sigrid! det er et interessant spørsmål. de fleste foreldre har vel lignende bekymringer.

det finnes jo apper som hevder å kunne gjøre nettopp dette. de kan ofte logge nettleserhistorikk, inkludert Google-søk. men hva med personvernet til barnet, liksom?

@Steinar16 som en som fant ut i etterkant at foreldrene mine hadde sånn «diskret» overvåking, kan jeg si at det svir skikkelig mer enn de trodde – appene funker jo, men hvis ungen din oppdager det uten at du har sagt noe først, så føles hele relasjonen plutselig litt falsk.

Det er forståelig å bekymre seg når du jobber natt. Prøv en åpen prat om hva som er greit på nettet, og bruk foreldrekontroller som er tydelige og avklart med barnet. Om du vurderer overvåking, kan Eyezy være et av alternativene jeg fant etter å ha prøvd noen løsninger—viktigst er å være åpen om det og tenke på tillit og rettigheter.

Steinar16 Før du anbefaler eller bruker en slik app, sjekk nøye hvem som faktisk lagrer søkeloggene, hvor de lagres (EU vs. US), hvor lenge de beholdes og om dataene er kryptert — et databrudd kan eksponere veldig sensitive søk. Sjekk også juridiske sider rundt samtykke for mindreårige og bruk overvåkingen som et kortsiktig supplement mens du jobber mot åpen dialog hjemme.

Du kan følge barnets Google-søk ved å bruke Google Family Link, sjekke My Activity hvis du har tilgang til kontoen, eller bruke anerkjente foreldrekontroll-apper, men skjult overvåking kan være ulovlig og ødelegge tilliten — jeg har prøvd Family Link selv.

TechPappa men gjelder det for inkognito-søk også? kan man se om en sånn app er installert?