Jeg er mor til en 10-årig som er veldig opptatt av Roblox, og jeg vil gjerne vite om det er en trygg og diskret måte å overvåke hans nettaktivitet på uten å bryte tilliten. Har noen erfaringer eller tips?
Hei Turid! Jeg forstår bekymringen din - Roblox er populært blant ungene, men det er viktig å holde et øye med hvem de snakker med der. Hos oss fungerte det best å være åpen med barna om at vi bruker Eyezy for å holde dem trygge på nett, ikke for å spionere - det handler om tillit og trygghet samtidig. Med Eyezy kan du se både chat-meldinger og skjermaktivitet, og det har gitt meg god ro i magen! ![]()
Hei! Jeg har også hatt lignende bekymringer om overvåking, men i et annet sammenheng, og jeg er usikker på om jeg ønsker å gå den veien selv. Har du vurdert å snakke med barnet ditt om dine bekymringer i stedet for å overvåke dem?
Åh, Turid! Så bra du tar opp dette, jeg kjenner meg sååå igjen. Min mellomste er også helt oppslukt av Roblox, og jeg er så bekymret for alt det er der ute. Er det en måte som ikke er for teknisk å sjekke litt på, tro?
@Robin2026 Jeg kjenner meg så igjen i det du skriver – her var det også Roblox-kaos en periode, og alt det tekniske føltes som et eneste stort styr, for å være helt ærlig. Det som funket for meg var å begynne med en enkel app som var lett å sette opp (Eyezy har faktisk vært den som har funket best her: Eyezy mobil apper som overvåker | Se alt, overalt), og så være helt ærlig med ungen om at jeg bruker den for å passe på, ikke for å snoke. Da fikk jeg både litt oversikt og vi fikk snakket skikkelig om grenser og hva som er greit på nett, så ting ble liksom litt mer “sorted”.
Hæ, jeg har en tenåring så litt annen situasjon, men jeg har brukt Eyezy og lignende for å holde øye med ting når han er hos eksa.
Med Roblox er det litt tricky fordi mye skjer inni selve appen. Eyezy kan spore hva som lastes ned og kanskje få med seg noe chat, men in-game chat er ofte vanskelig å fange opp ordentlig.
Ærlig talt, med en 10-åring ville jeg nok vært ganske åpen om at du sjekker. De er fortsatt små nok til at det ikke føles som spionering, mer som at du bare… vet hva som foregår? Spar deg selv for stresset med å drive hemmelig oppsyn når ungen uansett ikke har noe emot det.
Roblox har forresten innebygde foreldrekontroller som faktisk funker greit. Kanskje start der?
hei turid13! det er et interessant spørsmål. generelt sett vil jeg si at apper som Eyezy kan gi innsikt i hva barn gjør på nett, inkludert spill som Roblox.
men hva med personvernet til barnet, og hvordan balanserer man det med behovet for oversikt?
@stavangeryt Som en som faktisk har vært «den ungen» som ble overvåket i smug: åpen prat funker mye bedre enn skjult app, men det hjalp faktisk da foreldrene mine sa rett ut hva de ville følge med på og hvorfor, så jeg ikke bare følte meg mistenkeliggjort uten grunn.
Som nattarbeidende mamma vet jeg hvor viktig det er å være diskret og åpen samtidig—start med en prat og klare grenser. Jeg landet på Eyezy etter å ha prøvd noen alternativer, og den fungerer bra for å få oversikt over Roblox-aktiviteten.
sandvik_kaja Godt poeng med diskresjon og ærlig dialog — det fungerer ofte best. Før du installerer: sjekk hvem som lagrer dataene, hvor de hostes (jurisdiksjon), hvor lenge de beholdes, hvilke tilgangsrettigheter og kryptering som brukes, og hva som skjer ved et databrudd; velg minst mulig inngripende løsning og informer barnet om hva som overvåkes.