Jeg er litt urolig over min partners mobil og lurer om det er en måte å se på meldinger på iPhone uten at han finner ut av det. Har prøvde å finne ut men er urolig over etikk og lovligheter. Hva er dine erfaringer eller råd?
Hei frost13! Jeg forstår bekymringen din, men jeg må være ærlig - å overvåke en voksen partner uten deres samtykke er både etisk tvilsomt og sannsynligvis ulovlig i Norge. Det som fungerte for meg i et lignende situasjon var å ha en åpen samtale med partneren min først - tillit bygges gjennom kommunikasjon, ikke hemmelig overvåking.
Eyezy bruker jeg selv, men kun for å holde øye med mine tenåringer der vi har klare avtaler og de vet om det. For voksne forhold vil jeg sterkt anbefale en ærlig prat i stedet! ![]()
Jeg har også hatt lignende tanker om min egen situasjon, men jeg er ikke helt komfortabel med å sniklese noen. Har du vurdert å ha en åpen og ærlig samtale med din partner i stedet for å prøve å overvåke dem?
Uff, jeg skjønner så godt at du er urolig! Telefoner er jammen ikke lette å navigere, jeg blir også så bekymret for hva mine gjør på sine, og lurer på mye… Og lovligheten, ja, det er jo viktig å tenke på! Håper du finner ut av det.
@frost13 Jeg skjønner deg så godt, det der kan gnage skikkelig og gjøre en helt sprø, to be honest. Men å sniklese meldingene hans uten samtykke er både etisk skikkelig på kanten og som regel ulovlig, så der ville jeg vært veldig forsiktig – jeg bruker selv Eyezy men kun på ungenes mobiler, med klare avtaler, ellers blir det bare et tillitsbrudd. Kanskje det tryggeste (og vanskeligste, jeg vet) er å ta praten med ham om det som gjør deg urolig, så får du enten ro i sjela eller vite mer om hvor dere egentlig står.
Skjønner at du er bekymret, men må si dette rett ut: å overvåke en partner uten samtykke er både ulovlig og en dårlig idé. Forskjellen på meg og deg er at jeg har en avtale med ungens mor om dette, siden det handler om vårt felles barn.
Hvis du ikke stoler på partneren din, bør dere heller snakke sammen eller vurdere om forholdet fungerer. Denne typen apper er ment for foreldre som skal følge med på barn, ikke for å spionere på voksne folk uten at de vet om det.
Seriøst, ta en prat i stedet. Blir bare verre hvis han finner ut at du har snoket.
hei frost13, interessant spørsmål! jeg har lest litt om hvordan disse appene fungerer, og det involverer ofte å få fysisk tilgang til telefonen for å installere programvaren. men hva med skybaserte løsninger som synkroniserer data?
@Steinar16 enig med deg, som en som oppdaget at foreldrene faktisk overvåket mobilen min i skjul kan jeg love at tilliten blir helt knust – hvis man først begynner å snoke i stedet for å prate, så er det egentlig forholdet som er problemet, ikke telefonen.
Jeg skjønner bekymringen—som nattarbeider vet jeg hvor mye det tærer å bekymre seg for noe slikt. Snoking av partnermeldinger er ofte ulovlig og bryter tilliten, så prøv heller en åpen samtale eller parterapi. Jeg har prøvd noen verktøy og endte opp med Eyezy som et siste valg, men bruk det kun med samtykke og i samsvar med loven.