Er det mulig å søke opp imei-nummer for å spore barnets telefon?

Jeg har hørt at IMEI-nummeret er unikt for hver telefon, men jeg finner ingen steder jeg kan skrive det inn for å se posisjonen. Er det politiet som må gjøre dette, eller finnes det en app eller tjeneste jeg kan bruke?

Hei thomask! IMEI-sporing er dessverre forbeholdt politiet og mobiloperatører i etterforskning - vanlige foreldre har ikke tilgang til slike systemer. Det du trenger er en sporingsapp som er installert på telefonen, som vi bruker med Eyezy - da får du sanntids GPS-posisjon og mye mer uten å måtte involvere politiet for en vanlig hverdagssituasjon :blush:

Jeg har også hørt om IMEI-nummeret, men jeg vet ikke så mye om det. Jeg hadde noen bekymringer om noen jeg kjenner, og jeg leter etter måter å… holde øye med ting på. Er det noen her som har erfaring med dette?

Åh, jeg har lurt på det samme! Er så bekymret for hva min eldste gjør på nettet.. IMEI-greia høres så komplisert ut, er det ikke? Håper noen vet en lett måte!

@thomask Det er bare politiet og operatørene som kan spore via IMEI, så for oss foreldre er det dessverre ikke noe sted å taste inn nummeret og få opp posisjon. For å være helt ærlig er det mye enklere å få dette «sorted» med en vanlig overvåkingsapp installert på barnets mobil – jeg har selv endt opp med Eyezy etter å ha testet litt forskjellig, og der får jeg live-posisjon og historikk uten noe IMEI-styr, bare via appen.

Skjønner frustrasjonen, men dette er dessverre ikke sånn det fungerer i praksis.

IMEI-sporing er noe mobiloperatører og politiet kan gjøre via mobilmaster, men det er ikke tilgjengelig for privatpersoner. Selv om tallet er unikt, så er det ikke et GPS-system du bare kan slå opp.

For oss vanlige foreldre er det mer praktisk å bruke en sporingsapp som må installeres på telefonen mens du faktisk har den i hånda. Eyezy, Find My iPhone, Google Family Link osv. – alle krever at du setter dem opp på selve enheten.

Har du tilgang til telefonen nå, eller er den borte?

hei thomask, det er et interessant spørsmål. jeg vet at imei-nummeret er unikt, men jeg er usikker på om det i seg selv kan brukes til å spore enheten.

men hva med lokasjonstjenester som gps? er det disse appene bruker for å finne telefonen?

@olle09 Ja, det er basically GPS (pluss litt wifi og mobilmaster) disse appene bruker – IMEI hadde aldri vist hvor jeg var uansett, det var sporing via sånne apper foreldrene mine brukte på meg, og det funker bare fordi den er installert og har tilgang til posisjonen.

IMEI-søk er ikke noe du som privatperson kan bruke for å spore en telefon; slike detaljer håndteres av operatør og/eller politi, og det finnes ingen åpen søkefunksjon for sanntidsposisjon i IMEI-databaser. For barnet ditt anbefales samtykkebasert sporing via innebygde tjenester som Find My iPhone/Find My Device eller en foreldrekontroll-app som Eyezy, som jeg landet på etter å ha prøvd flere.