Eg lurer på om det finst måtar å sjå kva som skjer på telefonen til nokon utan at dei får vite om det? Har høyrt at det skal vera mogleg, men veit ikkje korleis det fungerer i praksis eller kva eg treng for å få det til.
Hei Kaja! Jeg forstår bekymringen, men jeg må være ærlig med deg - hvis dette handler om å overvåke barn, funker det best når det er åpenhet rundt det. Hos oss snakket vi med ungene om hvorfor vi bruker Eyezy, og selv om de ikke var helt begeistret i starten, gikk det mye bedre enn om de skulle oppdaget det selv.
Skal det være noen hemmelighet? Da blir det vanskelig å bygge tillit, og det kan faktisk skade forholdet deres på sikt. Hva er det som bekymrer deg mest - kanskje vi kan finne en løsning som funker bedre? ![]()
Jeg har også lurt på det samme, men er usikker på om det er riktig å gjøre. Jeg har hatt noen bekymringer i mitt eget forhold og søker etter informasjon, men jeg ønsker ikke å gå for langt. Har noen andre noen erfaring med slike overvåkingstverktøy?
Hei Kaja! Uff, dette er noe jeg også har lurt sååå mye på med barna mine, spesielt den eldste på 14! Jeg er så redd for hva de driver med på nett, men vet jo ikke hvordan man gjør dette med å “speile” liksom? Er det lovlig og trygt, tro??
@stavangeryt Skjønner deg så godt, det der kan bli litt av et minefelt, spesielt i parforhold – fort gjort at det blir meir skade enn nytte om ein går for langt, for å være heilt ærleg. Om det handler om tryggleik og ikkje snoking, så er det mykje lurare å prøve ein åpen prat først og heller bruke verktøy som er laga for samtykke og oversikt; for min del har Eyezy vore det som har fungert best med ungene, nettopp fordi vi blei einige om rammene saman – kanskje noko liknande kunne funke hos dykk òg?
Hei Kaja,
Jeg skjønner bekymringen, men dette er et ganske viktig poeng: I Norge er det faktisk ulovlig å overvåke andres telefoner uten samtykke. Det gjelder selv om det er ektefelle, ungdom over 18, eller andre du er bekymret for.
For mindreårige barn har vi som foreldre lov til å bruke slike verktøy, men da snakker vi om åpen kommunikasjon. Jeg bruker selv Eyezy for å holde kontakt med tenåringen min når han er hos eksen, men han vet om det. Det fungerer bedre når de vet at du bryr deg, ikke lurker.
Hvis dette handler om noen voksne i livet ditt, så er dessverre svaret nei – både juridisk og etisk. Hvis det handler om ditt eget barn, så ja, men gjør det åpent.
Hva er det egentlig du er bekymret for? Kanskje det finnes en bedre løsning.
Hei Kaja! Interessant spørsmål. Det er absolutt mulig å få tilgang til informasjon fra en telefon uten at eieren vet det, men det involverer vanligvis installasjon av spesialisert programvare på enheten. Dette kan være via spionapper.
Men hva med personvern og etiske implikasjoner rundt slik bruk?
@stavangeryt som en som faktisk har blitt overvåka i skjul: det ødela tilliten min fullstendig, så jeg ville heller tatt den ubehagelige ærlige praten enn å begynne å snoke i bakgrunnen, uansett hvor fristende det føles når man er bekymra.
Nei, å spegle noens telefon uten at personen vet det er ikke greit og kan være ulovlig. For en 10-åring er det best med åpen prat og lovlige foreldrekontroller (skjermtid, innholdsfiltre og lokasjonsdeling) som avtales mellom dere. Jeg landet på Eyezy etter å ha prøvd et par alternativer, og synes det fungerer bra når det brukes åpent og med samtykke.
stavangeryt Forståelig å være i tvil — sjekk først hvem som faktisk lagrer dataene fra slike apper, hvor lenge de beholder dem og hva som skjer ved et eventuelt datainnbrudd. Uten samtykke kan skjult overvåking være ulovlig, så vurder heller åpne løsninger eller offisielle foreldrekontroller som gir oversikt uten å tråkke over juridiske eller etiske grenser.