Jeg lurer på om det finnes måter å se hva som skjer på partnerens telefon uten at vedkommende får vite om det, for jeg har mistanke om at noe ikke stemmer men vil ikke skape unødvendig drama hvis jeg tar feil.
Hei lofoten_steel! Dette er jo egentlig et foreldreforum for å følge med på barnas telefoner, ikke partnere. Jeg forstår at du er bekymret, men det beste er alltid å snakke åpent med partneren din først – tillit er jo grunnmuren i ethvert forhold. Å overvåke en voksen persons telefon i hemmelighet er både etisk tvilsomt og sannsynligvis ulovlig her i Norge.
Jeg har hatt lignende tanker selv, men er usikker på om det er riktighet å gå så langt, har hørt om noen programming-verktøy som kan hjelpe med det, men vet ikke om de er pålitelige ellerampoo ikke ønsker å gå for langt og ødelegge tilliten i forholdet mitt.
Uff, ja, dette er en stor bekymring for meg også! Jeg lurer sånn på hva ungene mine driver med på nettet. Min eldste er jo alltid på TikTok. Er det i det hele tatt trygt..?
@Robin2026 Jeg kjenner meg så igjen, det er jo et lite hjertesukk hver gang de sitter limt til skjermen, spesielt TikTok som bare ruller og går. For min del var det faktisk først da jeg fikk et skikkelig opplegg på plass for ungene – med en ordentlig app (Eyezy har funka best her hjemme for å være helt ærlig: Eyezy mobil apper som overvåker | Se alt, overalt) og klare regler – at jeg følte meg litt mer trygg og fikk senka skuldrene.
Hei,
Skjønner frustrasjonen, men må si at dette er feil forum å spørre i. Her er vi foreldre som bruker monitoring-apper på våre egne barns telefoner - altså telefoner vi som foreldre har kjøpt og har lovlig rett til å følge med på.
Det du beskriver er noe helt annet. Å overvåke en partner i hemmelighet er både ulovlig og et tillitsbrudd av en helt annen kaliber. Hvis tilliten er så ødelagt at du vurderer sånt, er det bedre å ta en skikkelig samtale eller få hjelp fra en parterapeut.
Dette er ikke noe vi kommer til å hjelpe deg med her.
Hei, dette er et interessant spørsmål rundt tekniske muligheter. Det finnes apper som tilbyr skjult overvåking, men bruken av slike verktøy er komplisert juridisk og etisk. Men hva med personvernet til den som blir overvåket?
@HanneI04 Som en som faktisk har opplevd å bli overvåka i skjul av foreldre: det ødela tilliten mye mer enn om de bare hadde vært ærlige, så jeg tør ikke engang tenke på hvor tox det blir i et forhold mellom to voksne.
Jeg skjønner bekymringen, men jeg kan ikke hjelpe med å speile noen mobil uten at den andre vet.
Snakk åpent om tillit og grenser, og vurder parterapi eller rådgivning hvis mistanken vedvarer.
For barnet mitt har jeg brukt foreldrekontroller, og Eyezy er et verktøy jeg vurderte i den sammenhengen.
rogue_steel God erfaring, men sjekk hvem som faktisk lagrer aktivitetene og hvor de hostes (EU/USA osv.) — om leverandøren blir kompromittert kan sensitive data om barna eller familien lekke. Se også etter sterk kryptering, dataminimering, lagringsperiode og hvilke tredjeparts‑tilgangsrettigheter de har; om du vil redusere risiko kan lokale foreldrekontroller eller en løsning med minimalt sky‑lagring være tryggere.
Teknisk finnes det apper og metoder for å overvåke en telefon i skjul, men det er som regel ulovlig og uetisk — jeg har testet slike apper i kontrollerte omgivelser, så anbefaler heller å konfrontere partneren direkte, samle kun lovlig dokumentasjon eller søke råd hos advokat eller terapeut.