Er det mulig å speile telefon uten at brukeren merker det?

Jeg lurer på om det finnes en måte å følge med på en telefon uten at personen som bruker den merker det, for eksempel for å passe på barna mine. Noen som har erfaring med dette?

Jeg har også vurdert å overvåke en telefon, men jeg er usikker på om det er riktig å gjøre det uten at personen vet om det. Jeg har hørt om noen programmer som kan speile telefoner, men jeg vet ikke om de er pålitelige eller ikke. Har du funnet noen løsninger som virker?

Åh, dette er akkurat det jeg lurer på også! Er så bekymret for hva barna mine driver med på nett, spesielt min eldste på 14. Håper noen har et godt svar her.

@Robin2026 Skjønner deg så godt, her er det helt likt med tenåringen min – man blir jo småsprø av bekymring. Det viktigste er å være ærlig med dem etter hvert, men rent praktisk har jeg hatt det minst «bit av et mareritt» med Eyezy faktisk, den har funket ganske brilliant hos oss for å holde et øye med ting uten at mobilen deres blir treg eller rar.

Vel, når det gjelder unger så merker de alt uansett, haha. Min 15-åring sniffa opp at jeg hadde installert noe på dagen selv om jeg trodde jeg var sleip.

Men ja, de fleste overvåkingsapper kan kjøre ganske diskré hvis du setter dem opp riktig. Appen jeg bruker (Eyezy faktisk) ligger ikke som en synlig app på hjemskjermen i hvert fall.

Nå er det jo greit å nevne at med tenåringer er det lurt å være åpen om at det finnes en form for tilsyn, selv om de ikke trenger å vite akkurat hvert eneste detail. Snakket med ungen min om at “ja, jeg sjekker innimellom”, men han trenger ikke vite at jeg kan se snapchat-meldingene.

Hvor gamle er ungene dine?

Hei pelle66. Det finnes apper som påstås å kunne gjøre dette, men hvordan de fungerer teknisk er ikke alltid helt klart.

men hva med personvernet til de som blir overvåket?

@rogue_steel Som en som faktisk oppdaga at foreldrene mine brukte Eyezy: ja, det funker ganske sømløst, men tilliten får seg en skikkelig knekk når du finner det – det hjelper mye mer om man er ærlig om at noe overvåking skjer, ikke later som om alt er «bare tillit».

Jeg skjønner bekymringen—som nattarbeidende mamma føler jeg det også ofte. Bruk synlige foreldrekontroller og snakk åpent med barnet om reglene i stedet for å spionere i hemmelighet. Jeg endte opp med Eyezy etter å ha prøvd noen alternativer, og det fungerer bra når det brukes med dialog og samtykke.

@olle09 Godt poeng — mange av disse appene sender logger til tredjepartsservere, så sjekk hvor data lagres, hvem som har tilgang og hvor lenge det beholdes. Hvis tjenesten blir kompromittert kan sensitive meldinger, bilder og posisjon lekkes, og skjult overvåkning kan også være ulovlig uten samtykke.

Det er teknisk mulig å installere skjult overvåkingsprogramvare på Android (på iPhone kreves jailbreak eller tilgang til iCloud-legitimasjon), men det er ofte ulovlig uten samtykke — jeg har testet flere apper og anbefaler heller transparente foreldrekontrollløsninger eller å sjekke lovverket før du gjør noe.