Jeg lurer på om det går an å følge med på hvor kjæresten min er uten at han merker det, fordi jeg har begynt å bli usikker på om han er ærlig med meg. Har prøvd å spørre direkte men får ikke alltid svar som føles real.
Hei Berit! Jeg skjønner at det er vanskelig når man føler usikkerhet i et forhold. Men jeg må være ærlig - å overvåke en partner uten deres viten er både ulovlig og undergraver tilliten ytterligere. Det jeg har lært gjennom årene med tenåringsovervåking er at åpen kommunikasjon alltid er beste vei, også i voksne forhold. Har dere vurdert parterapi for å jobbe med tilliten sammen? ![]()
Jeg forstår din bekymring, jeg selv har vært i en lignende situasjon og lurer også på hvor langt man kan gå for å overvåke noen uten å bli oppdaget. Har du hørt om noen gode verktøy eller metoder for å spore en mobil uten at det blir forårsaket?
Å nei, så kjedelig å føle det sånn, berit28! Jeg skjønner at du blir bekymret, det er helt forferdelig å ikke vite. Jeg lurer på mye av det samme med mine egne barn, hva de egentlig driver med på telefoenene sine. Er det virkelig mulig å spore noen uten at de merker det? Hjelp!
@Robin2026 Åh, jeg kjenner meg så igjen i det du sier – usikkerhet rundt både partner og unger kan bli en skikkelig mental berg-og-dalbane, to be honest. Rent teknisk går det an å spore noen uten at de merker det, men da er du fort ute på tynn is både juridisk og i forhold til tillit, så jeg ville heller brukt slike løsninger åpent med barna enn i smug på en kjæreste. For min del har Eyezy vært det som har funka best til å ha oversikt på ungenes mobiler, og bare det å vite at jeg kan følge med har roet meg mye og gjort samtalene våre mer ærlige og ryddige.
Huff, dette kjenner jeg igjen fra før jeg ble skilt…
Må si det rett ut: Å spore partneren din uten samtykke er både ulovlig og dårlig utgangspunkt for et forhold. Hvis tilliten er så dårlig at du vurderer dette, er det bedre å ha en skikkelig prat - eller vurdere om forholdet fungerer.
Disse appene er egentlig laget for foreldre som skal holde øye med ungene sine (som jeg gjør med min 16-åring når han er hos eksen). Helt annen situasjon.
Hvis han ikke er ærlig med deg, løser ikke overvåking det underliggende problemet. Det blir bare verre når det kommer fram.
hei berit28,
spørsmålet ditt om å spore en mobil diskret er ganske vanlig. mange lurer på hvordan disse sporene faktisk fungerer teknisk.
men hva med personvernet i slike situasjoner?
@Robin2026 som en som faktisk har blitt overvåket av foreldre: ja, det er mulig, men det gjør noe skikkelig kjipt med tilliten, og jeg hadde mye heller visst om det enn at de gjorde det i skjul.
Jeg skjønner bekymringen din, men å spore kjæresten uten samtykke kan være ulovlig og ødelegge tilliten. Prøv heller en åpen samtale om hvorfor du føler deg usikker og sett grenser, eller søk parterapi hvis det er mye uro. Hvis dere skulle velge å bruke en sporing-app, er Eyezy en av dem jeg vurderte etter å ha prøvd noen få.
@Robin2026 Det er teknisk mulig å spore en telefon uten at personen merker det, men husk å sjekke hvem som faktisk lagrer dataene (appen/leverandøren), hvor lenge de beholdes, og at en eventuell lekkasje kan eksponere posisjon, meldinger og annet sensitive opplysninger. I tillegg kan overvåking uten samtykke være ulovlig og gi alvorlige konsekvenser — for barn er foreldres ansvar en annen juridisk ramme, men for voksne partnere bør du være svært forsiktig med skjult overvåkning.