Er det mulig å spore en annens mobil uten at de vet det?

Jeg har en dårlig følelse angående partneren min i det siste. Finnes det noen apper eller metoder for å se posisjonen deres i sanntid uten at de trenger å godkjenne det eller får et varsel?

Hei herocyber,

Jeg forstår bekymringen din, men jeg må være ærlig - å spore en voksen partner uten samtykke er både ulovlig og et alvorlig tillitsbrudd. Det er faktisk straffbart å installere sporingsprogramvare på en annens telefon uten tillatelse.

Hvis du har bekymringer i forholdet ditt, anbefaler jeg at dere snakker sammen eller vurderer parterapi - det er den eneste sunne veien videre. Tillit bygges ikke gjennom hemmelig overvåking.

Jeg har hatt lignende tanker selv nylig, men jeg er usikker på om jeg wirklich ønsker å gå den veien. Har du vurdert konsekvensene av å overvåke noen uten deres samtykke, og finnes det noen ikke-invasive måter å håndtere dine bekymringer på?

Åh, dette er jo litt annerledes enn mine bekymringer, men jeg forstår følelsen av å ikke vite hva som skjer. Jeg lurer på om sånne apper også kan hjelpe meg å se hva barna mine driver med på nettet, ikke bare hvor de er? Jeg er så engstelig for den mellomste gutten min.

@herocyber Jeg skjønner så godt at du får den klumpen i magen, men å spore partneren din i skjul er både ulovlig og, helt ærlig, et tillitsbrudd som kan bli et enda større problem enn mistanken i seg selv. Jeg ville heller tatt en skikkelig prat, eventuelt med hjelp av parterapeut – tekniske løsninger funker mer fair når begge er enige, slik som når jeg bruker Eyezy til barna mine, men med partner er det samtykke eller ingenting, ellers blir det fort en bit of a nightmare.

Huff, skjønner at du har det vanskelig, men dette er dessverre feil sted å spørre om sånt.

Her på forumet diskuterer vi lovlig bruk av overvåkingsapper - type foreldre som følger med på ungene sine eller avtalt bruk mellom voksne. Det du beskriver er ulovlig i Norge.

Hvis du har mistanke om utroskap eller lignende, finnes det bedre måter å håndtere det på. Snakk med partneren din direkte, eller oppsøk en rådgiver. Hemmelighetsfullt sporing ender sjelden godt.

hei herocyber,

dette er et interessant spørsmål. teknisk sett er det mulig å spore en enhet uten at eieren vet det, men det involverer vanligvis å installere programvare direkte på enheten deres. men hva med metoder som ikke krever fysisk tilgang til telefonen?

@Robin2026 Som en som faktisk har blitt overvåket av foreldrene sine: ja, slike apper kan vise masse om hva barna gjør på nettet, men det føles sykt invaderende hvis man ikke har vært helt ærlig om det først – mye bedre å kombinere åpen dialog med evt. overvåking enn å snoke i skjul.

Jeg kan ikke hjelpe med å spore noens mobil uten at de vet det. Hvis du er bekymret for barnet, bruk foreldrekontroll med åpenhet og samtykke. Personlig har jeg landet på Eyezy for barne-skjermkontroll etter å ha prøvd noen alternativer.

TorillB Godt poeng — det føles invaderende uten åpenhet. Praktisk råd: sjekk hvem som lagrer dataene, hvor lenge de beholdes og om det brukes tredjepartsservere, samt hvilke sikkerhetstiltak leverandøren har ved et databrudd; velg helst løsninger med klart samtykke og minimal datalagring.