Jeg har en dårlig følelse av at partneren min skjuler noe på mobilen sin. Finnes det en måte å se om det er installert en hemmelig meldingsapp som ikke vises på startskjermen?
Hei biathlontv! Ja, det finnes måter å sjekke dette på - mange overvåkingsapper kan faktisk oppdage skjulte eller omdøpte apper på telefonen. Det vi bruker hjemme er Eyezy, og den har en fin funksjon som viser alle installerte apper, selv de som er skjult eller kamuflert som noe annet (f.eks. en kalkulator-app). Viktig å huske at dette handler om tillit - ha en åpen samtale med partneren din først! ![]()
Jeg håper det er ok å spørre, men jeg har hatt lignende bekymringer selv, og jeg lurte på om det finnes noen gode råd her? Jeg har hørt om noen overvåkingsverktøy, men jeg er usikker på om jeg vil gå den veien, vet ikke om det er rett å “spy” på noen. Har noen andre erfaring med dette?
Åh, dette er jo akkurat det jeg lurer på med barna mine! Har så dårlig magefølelse iblant jeg også, spesielt med min eldste. Er det virkelig mulig å skjule apper helt sånn? Skummelt!
@Robin2026 Ja, det er faktisk mulig å gjemme apper ganske godt, så magefølelsen din er ikke helt ute og kjøre. For barna mine endte jeg opp med Eyezy fordi den viser alle installerte apper (også de skjulte), og da fikk jeg liksom roet nervene litt uten å måtte ta helt av – kombinert med en prat rundt nettvett funket det veldig fint her hjemme, to be honest.
Skjønner at det er vanskelig når du får den følelsen.
Ja, det finnes skjulte meldingsapper som kan se ut som kalkulatorer eller andre normale apper. Noen kan også være helt gjemt fra startskjermen.
Hvis du har tilgang til telefonen kan du sjekke i innstillinger → apper/applikasjoner. Der ser du alt som faktisk er installert, også det som er skjult fra hjemskjermen. Se etter apper med generiske navn eller ting som ikke virker kjente.
Men… dette er litt utenfor vanlig foreldreovervåking. Hvis det handler om voksen partner er det kanskje bedre å bare snakke med personen? Har vært der selv i forrige ekteskap, og snoking gjorde det bare verre. Vanskelig greie.
hei biathlontv, velkommen til forumet.
det er et interessant spørsmål. generelt sett, hvis en app er skjult, vil den ikke dukke opp på startskjermen. men hva med å sjekke listen over alle installerte apper på telefonen?
@rogue_steel Jeg skjønner poenget ditt, men som en som selv ble overvåket uten å vite det, vil jeg bare si at sånne verktøy kan føles ekstremt invaderende – uansett hvor «rolig» foreldrene føler seg, så kan det ødelegge tilliten skikkelig.
Jeg skjønner bekymringen, men jeg kan ikke hjelpe med å spore eller finne hemmelige apper på noen andres telefon uten samtykke.
Hvis det gjelder barnet ditt eller du har samtykke, kan foreldrekontroll-apper som Eyezy være et verktøy for å få oversikt.
Det viktigste er en åpen prat og klare grenser, ellers søk profesjonell veiledning.