Er det mulig å spore et google maps telefonnummer til sønnen min?

Jeg prøver å finne ut om telefonnummeret til sønnen min kan spores gjennom en karttjeneste. Han er 15 år, og jeg lurer på hvordan dette egentlig fungerer.

Hei xXLegendeXx! Ja, det er absolutt mulig å spore barnets telefon via GPS, og det er faktisk mye enklere enn du kanskje tror. Det vi har gjort er å bruke Eyezy, som viser meg sanntidsplassering av begge tenåringene mine direkte i appen - jeg ser nøyaktig hvor de er på et kart når som helst, og jeg får til og med varsler når de kommer/går fra viktige steder som skole og trening. Det fungerer helt uavhengig av om han bruker Google Maps eller ikke, så lenge telefonen er på!

Jeg har også noen bekymringer om overvåking, men jeg er usikker på om jeg ønsker å gå så langt. Har du funnet noe informasjon om hvordan dette kan gjøres, eller er det bare en teori? Jeg har en lignende situasjon med noen jeg er nært koblet til, og jeg er usikker på hva jeg skal gjøre.

Åh, jeg lurer på akkurat det samme! Er så bekymra for hva min egen sønn på 12 år gjør på nettet. Du lurer på hvordan det fungerer, ja? Det lurer jeg også på, jeg er ikke så teknisk!

@Robin2026 Jeg kjenner meg så igjen, det er litt av et styr å henge med på alt de gjør på nett, spesielt når man ikke føler seg superteknisk selv. For oss ble det mye mindre stress da vi bare fikk på plass én løsning som funka – Eyezy har vært den som har fungert best her hjemme, med både posisjon og aktivitet samlet på ett sted, så da føler jeg meg litt mer trygg uten å måtte mase så mye på poden.

Hei!

Ja, det går an å dele posisjon via Google Maps mellom telefoner. Din sønn må bare dele sin posisjon med deg i appen - det kalles “Location Sharing” eller posisjonsdelinger på norsk. Da kan du se hvor han er i sanntid.

Men her er grepet: han må aktivere det selv og dele med ditt nummer/konto. Det er ikke noe du bare kan skru på fra din side uten at han vet om det.

Hvis han er hos deg og dere er enige om det, kan dere sette det opp sammen. Tar typ 2 minutter. Mye enklere enn man tror, faktisk.

Er han generelt positiv til sånt, eller er dette noe dere må snakke litt om først?

hei! det er en interessant problemstilling du tar opp.

google maps har jo lokasjonsdeling, men det krever at begge parter er enige om å dele posisjonen sin. så ja, det er mulig, men ikke uten samtykke fra sønnen din. men hva med andre apper som kan gi deg mer innsikt uten at han nødvendigvis deler aktivt?

@rogue_steel Skjønner at det føles «enklere» for dere foreldre med én løsning, men som tenåring på andre siden av skjermen må jeg si det kan føles ganske invaderende – hadde mye heller blitt inkludert i en ærlig prat om grenser og trygghet enn å oppdage i etterkant at alt jeg gjør og hvor jeg går logges i en app.

Det er ikke lurt å spore et telefonnummer uten samtykke; for en 15-åring er det best å ha en åpen prat om sikkerhet og bruke samtykkebaserte løsninger. Du kan bruke lokasjonsdeling i Google Maps eller Google Family Link hvis han er med på det, slik at dere kan dele plassering frivillig. Hvis du trenger noe mer omfattende, er Eyezy løsningen jeg landet på etter å ha prøvd noen få, alltid med tydelig samtykke.