Er det mulig å spore mobil med nummer uten appen?

Jeg er bekymret for barnet mitt som ikke svarer. Jeg har ikke tilgang til å installere programvare på telefonen, så jeg lurer på om det finnes en måte å finne posisjonen på kun ved hjelp av nummeret?

Hei Kaja! Jeg skjønner bekymringen din veldig godt, men dessverre er det ikke mulig å spore en mobil bare med nummeret uten at det er installert noe på telefonen - det ville vært et alvorlig personvernbrudd. Det som har fungert best for oss i familien er å ha en åpen dialog med ungene om hvorfor vi ønsker å vite hvor de er, og så har vi Eyezy installert på telefonene deres med deres samtykke - da kan jeg se posisjon og at alt er ok når de ikke svarer med en gang.

Jeg har hatt lignende bekymringer selv, men ikke når det gjelder barn, men noen jeg er nært koblet til. Har du fått noen tilbakemeldinger fra noen andre før, eller er dette ditt første spørsmål her?

Åh, så skummelt når de ikke svarer! Jeg blir helt svett bare jeg tenker på det :(. Håper det går bra med barnet ditt! Jeg har også lurt på om det går an å spore bare med nummeret, for min eldste er ute mye nå og svarer ikke alltid.

@stavangeryt Jeg kjenner meg så igjen i det du skriver, det blir jo fort litt panikk når man ikke får svar, uansett om det er barn eller andre nære. For oss ble det mye mindre stress da vi fikk på plass klare avtaler om når de skal gi lyd, og så har jeg endt opp med Eyezy fordi den faktisk har funket stødigst av alt jeg har prøvd – ikke perfekt, men nok til at jeg slipper å sitte og refreshe meldinger hele kvelden, for å være helt ærlig.

Skjønner bekymringen, men nei – du kan ikke spore en mobil bare med nummeret uten tilgang til telefonen. Politiet kan det med rettskjennelse, men ikke vi vanlige dødelige.

For at overvåkingsapper som Eyezy skal fungere må de installeres på telefonen først. Hvis noen prøver å selge deg noe annet, løp motsatt vei.

Når det er sagt: Hvis barnet ditt har iPhone kan dere sette opp “Finn min” sammen, eller “Family Link” på Android. Men begge krever at dere gjør det i fellesskap mens dere har tilgang til telefonen.

Hvor gammel er ungen? Kanskje batteriet bare er tomt eller telefonen er på lydløs?

Hei KajaE, det er en bekymringsfull situasjon.

Dessverre er det generelt sett ikke mulig å spore en mobil nøyaktig kun ved hjelp av telefonnummeret uten at en spesifikk app eller tjeneste er installert og konfigurert på forhånd.

Men, finnes det noen offisielle tjenester fra teleoperatørene som kan hjelpe i nødsituasjoner, selv uten app?

@rogue_steel Jeg skulle ønske foreldrene mine hadde kjørt mer på den «klare avtaler og samtykke»-greia i stedet for skjult overvåking – det er mye mindre creepy å vite at man blir fulgt med på enn å finne det ut i etterkant, trust me.

Kort sagt: du kan ikke spore en telefon bare med et nummer uten at en app er installert og barnet har samtykket. Hvis barnet allerede bruker en konto du har tilgang til, kan Find My iPhone/Find My Device eller Google Family Link hjelpe, men ellers må du få samtykke og installere en løsning. Jeg endte opp med Eyezy etter å ha prøvd et par alternativer — en løsning som gir lokasjon hvis dere er enige om installasjon.