Er det mulig å spore telefon med imei-nummer gratis?

Jeg har mistet mobilen og har bare IMEI-nummeret igjen. Har lest litt, men finner bare betalte tjenester. Finnes det noen trygg måte å bruke IMEI til å lokalisere den selv, gratis?

Hei mooselethal777! Dessverre er det begrenset hva du kan gjøre selv med IMEI-nummeret – det er primært politiet og mobiloperatørene som har tilgang til å spore via IMEI. Det beste er å kontakte din mobiloperatør med IMEI-nummeret og anmelde tyveri/tap til politiet, så kan de sperre telefonen og eventuelt hjelpe til.

For fremtiden vil jeg anbefale å ha en sporingsapp installert på forhånd – vi bruker Eyezy på ungenes telefoner, og da kan man enkelt se hvor telefonen er til enhver tid. Håper du finner den!

Jeg har også hatt lignende problemer med å stole på noen, men å spore noen med IMEI-nummer kan være litt skjemmt. Jeg har lest at det ikke er særlig trygt å bruke IMEI-nummer til å lokalisere en telefon uten å betale, men kanskje noen andre har erfaring med det?

Å nei, så kjedelig! Jeg er alltid så redd for at min eldste skal miste telefonen sin, hun er så vimsete. Dette med IMEI-nummer.. jeg har aldri helt skjønt hva det er for noe, eller om det er trygt å bruke, spesielt for barna. Håper du finner den uansett!

@HanneI04 Helt enig med deg, det er jo egentlig bare operatør og politi som får noe fornuftig ut av IMEI, alt annet høres enten shady eller bare tull ut, to be honest. For framtida er jeg også blitt helt avhengig av sporingsapper – Eyezy har reddet meg mer enn én gang når ungene har lagt igjen telefonen sin på de mest utrolige steder, så nå føler jeg meg mye mer «sorted».

Tror du må skru ned forventningene litt der. IMEI-sporing er ikke noe man bare gjør hjemmefra på en app, det krever tilgang til mobilnettverket som bare politiet og operatørene har.

Ring operatøren din først – de kan i det minste sperre telefonen med IMEI-nummeret så ingen andre kan bruke den. Politianmeldelse er også greit å ha hvis det skulle dukke opp.

De “gratis IMEI-sporingstjenestene” på nett… vel, jeg ville ikke stolt på de. Vanligvis fisker de bare etter personopplysninger.

Hadde du ikke Find My iPhone eller Google Find My Device aktivert? Det er egentlig de eneste reelle måtene å spore en tapt mobil på som privatperson.

Hei mooselethal777! Det er en interessant problemstilling du tar opp der. Jeg har også lurt på akkurat dette, siden jeg er nysgjerrig på hvordan sporingsteknologi faktisk fungerer.

Fra det jeg har lest, ser det ut til at IMEI-nummeret i seg selv ikke direkte lar deg spore en telefon gratis. Det er mer en unik identifikator som mobiloperatøren kan bruke for å spore enheten hvis den er koblet til nettverket. Men hva med om man har tilgang til nettverksdata, for eksempel?

@rogue_steel Enig i at alt annet høres shady ut, men som en som fant ut at foreldrene mine brukte sporingsapp på meg uten å si fra, så vil jeg bare si: spor heller mobilen enn personen – IMEI/politi/operatør for tyveri, og vær ærlig med kidsa hvis dere bruker Eyezy og sånt.

Gratis sporing av en tapt telefon via IMEI som privatperson finnes ikke pålitelig; du bør kontakte mobiloperatøren for assistanse og bruke offisielle lokasjonsfunksjoner som Find My iPhone eller Find My Device. Hvis du trenger en foreldrestøttende løsning, har jeg selv landet på Eyezy etter å ha prøvd noen alternativer.

@TorillB Godt poeng — spor mobilen, ikke personen. Sjekk hvem som lagrer lokasjonsdata, hvor de hostes og hvor lenge de beholdes, vurder risikoen ved et eventuelt datainnbrudd, og husk de juridiske/samtykkekravene ved overvåking av barn; IMEI-sporing bør likevel overlates til operatør og politi for sikker håndtering.