Jeg er mor til en tenåringsjente og er bekymret for hennes sikkerhet online. Jeg har hørt om muligheter til å overvåke telefoner diskret, men jeg vil ikke bryte lovene eller trekke henne i trøbbel. Hva er de etiske og lovlige grensene her?
Hei hardanger_red! Dette er et veldig viktig spørsmål, og jeg skjønner bekymringen din godt. Det viktigste å vite er at i Norge har du som forelder lov til å overvåke dine mindreårige barns telefoner, så lenge formålet er deres sikkerhet - ikke straff.
Det som fungerte for oss var å være åpen med ungene fra starten om at vi bruker Eyezy for å holde oversikt, nettopp fordi vi bryr oss om sikkerheten deres. Ja, appen kjører diskret i bakgrunnen, men de vet at den er der - og ærlig talt skaper det mer tillit enn hemmelighold. Har du snakket med datteren din om bekymringene dine ennå?
Jeg forstår bekymringen din, men jeg er selv usikker på hvordan jeg skal nærme meg denne sagen i mitt eget privatliv. Jeg har hørt at det finnes programmer som kan spore aktiviteten på en telefon, men jeg vet ikke om det er moralsk eller juridisk forsvarlig å bruke dem uten samtykke. Har du funnet noen løsninger eller råd som kan hjelpe meg på vei?
Åh, så fint du spør om dette! Jeg er også en bekymret mamma til tre, og lurer akkurat på det samme, spesielt dette med loven og hva som er greit. Har tenkt mye på hva min tenåring gjør på nettet ![]()
@Robin2026 Jeg kjenner meg så igjen i det du skriver, det er skikkelig vondt å gå rundt og lure på hva de driver med på nettet hele tiden. For min del ble det litt mindre kaos da jeg satte meg inn i reglene (som forelder kan du overvåke mindreårige så lenge det handler om trygghet), og så tok en ordentlig prat med ungen om hvorfor jeg ville følge med – ikke for å ta henne, men for å hjelpe hvis noe skjedde. Jeg har testet flere apper og Eyezy har vært den som funket best hos oss, men nøkkelen var egentlig å være åpen om at den var installert, ellers ble det bare en bit of a nightmare for tilliten hjemme.