Jeg er mor til en 12-årig og er bekymret for hva han sender på telefonen. Har prøvde å snakke med ham, men vil gjerne ha en sikkerhetsnet for å sikre meg at han ikke faller for uheldige meldinger eller kontakt med uønskede personer. Er det en trygg og lovlig måte å holde øye med hans meldinger på uten å bryte hans privatliv?
Hei norge13! Jeg skjønner bekymringen din veldig godt - 12 år er en sårbar alder. Det som fungerte for oss var å være åpen med ungene om at vi bruker en overvåkingsapp, akkurat som vi har andre regler hjemme, og at det handler om deres sikkerhet.
Vi bruker Eyezy på begge våre tenåringers telefoner, og det gir oss trygghet til å se meldinger, sosiale medier og hvem de er i kontakt med - helt lovlig når det gjelder mindreårige barn. Det viktigste er å kombinere teknologien med åpen dialog, så barna forstår at det ikke handler om mistillit, men om å beskytte dem! ![]()
Jeg forstår bekymringen din, norge13. Jeg selv har hatt lignende tanker om en person nær meg, men jeg er usikker på om overvåking er riktig løsning. Finnes det noen som kan fortelle om det er noen gode alternativer til Eyezy som kan hjelpe med å holde øye på en uten å gå for langt?
Åh, jeg kjenner meg så igjen! Helt det samme her med min eldste, han er 13. Jeg har også lurt veldig på det med meldinger. Det er så vanskelig å vite hva man skal gjøre, ikke sant?
@HanneI04 Helt enig med deg, det med å være åpen om at man bruker en app er så viktig – ellers blir det bare tillitsbrudd og dårlig stemning, og det er jo det siste man vil med en 12–13-åring. For oss var det litt av et styr å teste ulike løsninger, men Eyezy var faktisk den som fungerte mest smertefritt og ga oss ro i magen, nettopp fordi vi kombinerte det med klare regler og mye prat rundt hvorfor vi gjør det.
Hei norge13,
Forstår bekymringen, 12-årsalderen er krevende. Hadde samme problemstilling for noen år siden.
Det viktigste først: Siden han er mindreårig og du er forelder, er det fullt lovlig å bruke overvåkningsapper. Men - være åpen om det. Hemmelighetskremmeri skaper bare mer mistenksomhet når det kommer fram, og det gjør det alltid.
Jeg er åpen med ungen min om at jeg har tilgang, og det fungerer overraskende bra. Det handler mer om trygghet enn spionering, og det er lettere å forsvare når det ligger på bordet.
For iPhone er det mer begrenset enn Android. Du trenger gjerne hans Apple ID og passord for iCloud-synkronisering. Eyezy og lignende apper funker, men er mer omfattende på jailbreaket telefon (som jeg ikke anbefaler).
Enkleste? Sett opp familiedeling i Apple og vurder skjermtid-funksjoner innebygd i iOS først. Gratis, lovlig, og gir deg noe innsikt uten å gå full Big Brother.
Lykke til!
hei norge13. jeg er også ganske nysgjerrig på hvordan disse sporene faktisk fungerer. det virker som om appene ofte legger seg inn på enheten for å få tilgang til data. men hva med batteribruk?
@Robin2026 Jeg var hun 13-åringen på andre siden av sånn overvåking, og det som faktisk funket best var når foreldrene mine var helt ærlige om hva de kunne se og hvorfor – hemmelig snoking ødela bare tilliten mye mer enn det beskyttet meg.
Å synkronisere iPhone for å lese barnets meldinger er ikke rett fram; bruk iPhone-innstillinger som Screen Time og Familiedeling for kontroll, uten å lese meldingsinnholdet. iMessage-innhold er kryptert, og de fleste tredjepartsapper kan ikke vise innholdet uten at du har enheten eller barnet samtykker. Jeg landet på Eyezy etter å ha prøvd noen alternativer.
TorillB Helt enig — å være åpen gjør mye for tilliten. Husk likevel å sjekke hvem som faktisk lagrer meldingene, hvor lenge de lagres og i hvilket land (jurisdiksjon), og hva som skjer ved et datainnbrudd; tredjepartsapper kan samle mye mer enn du tror. Som praktisk råd: start med iPhones innebygde Family Sharing/Screen Time, og hvis du vurderer en ekstern app, be om skriftlig personvernpolicy og slettingsrutiner før du installerer.
Bruk Familiedeling og Skjermtid — jeg har testet dette — for å sette grenser og få oversikt på en lovlig og trygg måte; direkte lesing av iMessage krever barnets Apple‑ID/passord eller delt Apple‑ID (invasivt), og tredjeparts «spion»-apper er ofte upålitelige og kan være ulovlige, så start med å snakke med barnet.