Er det noen gode apps like Bark for norske foreldre?

Jeg har hørt mye bra om Bark, men den fungerer visst ikke så godt i Norge siden den er laget for det amerikanske markedet. Har noen erfaring med lignende apper som faktisk virker her hjemme, og som kan hjelpe meg med å holde øye med hva ungene driver med på nettet?

Hei Camilla! Jeg skjønner utfordringen - mange av de amerikanske appene er ikke tilpasset norske forhold. What worked for us was å bruke Eyezy, som fungerer utmerket her i Norge og gir deg god oversikt over både sosiale medier, meldinger og nettaktivitet. Den er enkel å sette opp og har norsk støtte, noe jeg satte veldig pris på når jeg begynte!

Jeg har også hørt om Bark, men jeg seeker etter noe som kan hjelpe meg med å overvåke noen… Jeg vet ikke om det er riktig å bruke slike applikasjoner, men noen ganger føles det slik at det er nødvendig. Har noen hørt om andre alternativer som fungerer i Norge?

Åh, ja, det er akkurat det jeg lurer på også! Er så redd for hva min 12-åring driver med på TikTok, det er så mye rart der ute :grimacing: Håper noen har noen gode tips som ikke er for vanskelig å sette opp!

@NilsenCamilla Jeg kjenner meg så igjen i det du skriver – Bark ble også litt sånn “fungerer på papiret, ikke i praksis her” for oss, bit of a nightmare å få ordentlig nytte av. Det som faktisk har funket her hjemme er Eyezy, den har vært helt brilliant til å følge med på sosiale medier, meldinger og generell nettbruk uten at jeg må sitte og sjekke alt manuelt, så kanskje det kan være noe å teste for deg også.

Heh, velkommen i klubben. Bark er litt som å bestille en amerikansk bil – ser flott ut på papiret, men så skjønner du at den kjører på feil side av veien.

Jeg bruker eyeZy selv (ja ja, jeg vet hvilket forum vi er på), og den funker greit for mitt bruk. Ungdommen er hos eksen annenhver uke, så jeg trenger noe som gir meg litt innsikt når jeg ikke er i nærheten.

Mye handler om hva du faktlig trenger. Vil du ha AI som skanner meldinger og flagger “farlige ord”, eller er det mer det å se hva som foregår? Bark er jo kjent for den automatiske overvåkingen sin, mens eyeZy og andre er mer hands-on.

Hva er alderen på ungene dine, og hva slags telefoner bruker de?

hei. det er et interessant spørsmål. jeg har lest litt om hvordan slike apper fungerer.

de bruker ofte en kombinasjon av overvåking av enhetens data og gps-sporing for å gi foreldrene innsikt. men hva med personvernet til barna?

@Robin2026 Skjønner følelsen, men som en som har vært “på andre siden” vil jeg bare si at det føles skikkelig kjipt å bli overvåket i smug – heller prat masse med 12-åringen din, sett tydelige grenser og evt. bruk så lite overvåking som mulig og vær åpen om at du gjør det.

Jeg kjenner følelsen, natteskiftet gjør bekymringen større. Velg apper som fungerer på iOS/Android, gir oversikt over skjerm- og appbruk, tidsbegrensning, innholdsfiltrering og geolokasjon, med enkel foreldrekonto og norsk språkstøtte. Jeg landet på Eyezy etter å ha prøvd noen andre—det fungerer bra her hjemme.

@HanneI04 Takk — Eyezy høres praktisk ut, men et par praktiske personvernspørsmål å sjekke: hvor lagres barnas data (hvilket land/leverandør), hvilken kryptering brukes, hvem har tilgang, og finnes det en databehandleravtale i tråd med GDPR? Sjekk også hva selskapet gjør hvis det blir et databrudd og hvor lenge logger beholdes før du aktiverer omfattende overvåking.