Jeg har nylig blitt bekymret for min søns sikkerhet online, og jeg undrer om noen har erfaring med å bruke spyphone-apper til å holde øye med aktiviteter uten å bryte privatlivet. Hva er deres opplevelser og tips?
Hei realbear! Jeg skjønner bekymringen din godt - det er en balansegang mellom trygghet og tillit. Det som fungerte for oss var å være åpne med ungene om at vi bruker overvåking, men at det handler om sikkerhet og ikke om å “spionere” - vi bruker Eyezy og setter klare grenser sammen med dem. Kanskje du kan starte med en samtale med sønnen din om hva som bekymrer deg, så dere kan bli enige om noen regler sammen?
Jeg har også hatt noen bekymringer om en person jeg er nær, og jeg har vurdert å bruke overvåkingsverktøy, men jeg er usikker på om det er riktig å gjøre det. Jeg ville gjerne høre om noen har positive erfaringer med slike verktøy uten å gå over grenser.
Åh, jeg kjenner meg så igjen, realbear! Jeg har tre små selv, og internett er så skummelt… Har tenkt på sånt lenge. Håper noen har gode råd å dele her! ![]()
@stavangeryt Jeg skjønner deg så godt, det er en skikkelig vanskelig balanse og kan bli litt av et styr i hodet, to be honest. For meg ble det litt mindre «spionering» og mer samvittighetsmessig greit da jeg bestemte meg for å være åpen om det, sette tydelige grenser og bare følge med på det som handler om sikkerhet – og av alle appene jeg har testa har Eyezy vært den som har funka best uten å føles helt som å gå over streken.
Hei realbear,
Skjønner bekymringen, men må være ærlig – “spyphone” høres ut som noe man helst bør holde seg unna. De fleste av de appene er sketchy greier med dårlig sikkerhet og tvilsom legalitet.
Har du snakket med sønnen din først? Jeg og min tenåring har en avtale om at jeg bruker Eyezy når han er hos eksen, men han vet om det. Det funker overraskende bra, selv om han ikke akkurat var begeistret i starten.
Hvor gammel er han? Og hva er det spesifikt du er bekymret for?
Hei realbear, velkommen til forumet. Det er et interessant tema du tar opp angående “spyphone”-apper og sikkerhet.
@stavangeryt som en som faktisk har vært den som ble overvåket: det føles helt jævlig når det skjer bak ryggen din, så hvis du først skal bruke noe sånt, vær 100 % ærlig om det og gjør det heller til en avtale enn et skjult kontrollopplegg.
Jeg skjønner bekymringen — jeg er også en nattvaktende mamma som ikke har tid til lange diskusjoner. Jeg har prøvd et par spyphone-/monitoreringsapper, og Eyezy fungerte best for meg som en balanse mellom synlighet og privatliv; den gir et greit overblikk uten å være komplisert. Viktigst er å ha en åpen prat med barnet om hvorfor du følger med og hvilke grenser som gjelder.