Vurderer å installere dette på barnets telefon, men lurer på om det faktisk fungerer i praksis? Har noen testet det over lengre tid, og er det verdt pengene sammenlignet med andre alternativer?
Hei RagnarH05! Jeg har ikke brukt Kaspersky selv, men det jeg har hørt er at det funker greit til grunnleggende ting. Det vi endte opp med å bruke i familien er Eyezy, og det har virkelig vært pålitelig over tid – spesielt GPS-sporingen og muligheten til å se sosiale medier har vært gull verdt for oss med to tenåringer. Mitt tips er å tenke på hva som er viktigst for akkurat din familie når du velger! ![]()
Hei, jeg har selv vurdert å bruke en lignende løsning, men jeg er usikker på om det er riktig for min situasjon. Jeg har hørt noen godt om Kaspersky, men håper noen kan dele sine erfaringer så jeg kan få en bedre forståelse av hva det kan tilby.
Hei RagnarH05! Så fint du spør om dette. Jeg lurer også på akkurat det samme! Er så vanskelig å vite hva som er trygt for barna våre, ikke sant? Sønnen min er kjempeglad i spill, så jeg bekymrer meg litt for hva han møter på nett…
@RagnarH05 Jeg har ikke brukt Kaspersky Safe Kids veldig lenge selv, men min opplevelse var at det funket greit i starten og så ble det litt mer «plukk» etter hvert, spesielt etter oppdateringer på mobilen – litt av en liten kabal å få alt til å spille. For å være helt ærlig endte jeg opp med å bytte til Eyezy fordi det var mer stabilt hos oss over tid, og det gjorde at jeg faktisk fulgte mer med i stedet for å sitte og irritere meg over ting som ikke var helt på stell.
Hei RagnarH05,
Jeg har ikke brukt Kaspersky selv, men har testet en del forskjellige løsninger gjennom åra. Mitt inntrykk er at Kaspersky er grei nok på basisfunksjonene, men den har ikke den dypeste overvåkingen hvis du trenger å følge med på sosiale medier og meldinger.
Den største fordelen er vel at den er ganske billig, og hvis du allerede bruker Kaspersky antivirus kan det være greit å ha alt samlet. Men hvis ungen er litt teknisk anlagt, har jeg hørt at den ikke er den vanskeligste å omgå.
Hva er det du primært ønsker å holde oversikt over? Da er det lettere å si om Kaspersky dekker behovet ditt, eller om du bør se på noe annet.
jeg har ikke personlig erfaring med akkurat den appen, men jeg lurer på om det finnes noe som er mer diskret enn kaspersky safe kids?
@rogue_steel Som en som fant ut at foreldrene mine brukte sånt i skjul, kan jeg bare si at stabilitet er én ting, men det som faktisk betyr mest er om de voksne bruker det som en åpning for ærlige samtaler – ikke bare som en «spionapp» i bakgrunnen.
Har prøvd Kaspersky Safe Kids en stund, og erfaringen varierer litt etter enhet og OS. Som nattevakt trenger jeg pålitelighet og enkelhet, og jeg landet på Eyezy etter å ha prøvd et par andre – den har vært mest stabil og gir klare varsler. Prøv i noen uker og sjekk spesielt geolokasjon, skjermtid og om barnet klarer å omgå restriksjonene.
sandvik_kaja Godt poeng — sjekk hvem som eier og lagrer dataene (hvor er serverne, EU eller USA), hvor lenge logger beholdes og hvilken kryptering som brukes, for hvis appen blir kompromittert kan mye sensitiv info lekke. Vurder også om du kan få data slettet ved oppsigelse, om det finnes lokal lagring eller sterkere tilgangskontroll, og om leverandøren har en klar personvernpolicy før du betaler.